Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ennå noen måneder til den skal debutere på bilutstillingen i Geneve, men nå har Opel sluppet de første offisielle bildene av nye Meriva.

Det vil si: Strengt tatt er dette den engelske versjonen av Meriva som skal selges under Vauxhall-navnet. Men bortsett fra noen små, kosmetiske endringer, er dette samme bil.

Her har Opel ambisjoner om å sette en helt ny standard i klassen. Meriva skal bli bestselgeren blant de små flerbruksbilene og den skal også stjele salg fra biler en klasse over.

Meriva kan være et smart bruktkjøp - les mer om den her:

Åpner bakover

For å klare det har Opel videreutviklet mange av interiørløsningene fra dagens modell og storebror Zafira. Her er det både snakk om svært god plassutnyttelse og mange smarte variasjonsmuligheter.

Vauxhall Meriva

Mest oppsikt vekker likevel sidedørene. FlexDoors kaller Opel dem selv. Se på plasseringen av dørhåndtakene, så skjønner du at dette ikke er en A4-løsning.

Dørene åpner nemlig bakover. Det gir svært god plass for inn- og utstigning. Og det gjør det blant annet mye enklere å feste unger i barnseter som er plassert mot kjøreretningen.

Tilbake i teten

Dørene kan for øvrig bare åpnes når bilen står stille. Med en gang den er i fart, blir de automatisk låst.

Opel var langt framme på fleksibilitet da de lanserte den første Zafira-modellen. Men så har mange konkurrenter kommet opp med enda bedre løsninger. Målsetningen nå er å komme tilbake i teten.

Gammel revolusjon: Les testen av Opel Zafira her:

For å klare det, har Opel-ingeniørene fått temmelig frie tøyler. De har kommet opp med en bil de påstår er klassens beste når det gjelder oppbevaringsrom og smarte løsninger.

Mer sporty

Blant annet har bilen Opels nye midtkonsoll-system kalt FlexRail. Dette er i praksis et modulsystem - hvor Meriva-eierne kan fylle på med ulike typer oppbevaringsrom og armlener etter eget ønske.

Designet er adskillig mer sporty enn dagens Meriva. Her er det klare hint av Mercedes A-klasse, samtidig som front og hekk gjenspeiler familielikhetene med resten av Opel-familien.

Denne Mercedesen selger bra blant de små flerbrukerne:

Ingen bestselger

Sikten skrått forover er en svakhet på dagens Meriva. Som vi ser på bildene får den nye svært store sidevinduer foran, det bør løse dette problemet. Den lille knekken på bakre siderute er den mest karakteristiske designdetaljen.

Dagens Meriva har aldri blitt noen stor salgssuksess her i Norge og har de siste årene også fått det tøft mot langt mer moderne konkurrenter. Men nå bør Opel ha alle muligheter for å ta sin del av dette markedet.

Lyst på ny Opel? Her får du full oversikt:

Vauxhall Meriva