Ivar Skjelten (Foto: TV 2)
Ivar Skjelten (Foto: TV 2)

Lærere mangler kunnskap om mobbing

For mange elever betyr det ødelagt skolegang og lite læringsutbytte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange tusen barn og unge opplever mobbing i skolen. Og det har pågått i årtier. Til tross for dette er mobbing knapt tema i lærerutdanning eller i videreutdannelse for lærere.

– Vet ingenting

– Vi får lærere som har gått igjennom lærerutdannelsen og hvor de overhodet ikke har lært noe om mobbing. Hvordan takle elever som blir mobbet, hvordan snakke med disse, hvordan håndtere mobberne og løser problemene. Det vet de ingenting om, sier Ivar Skjelten, rektor ved Ortun skole i Bergen.

Han får full støtte fra elever på skolen som er opptatt av mobbing og opplever at sentrale myndigheter ikke har tatt dette nok på alvor. I alle fall har resultatene av arbeidet de siste årene ikke gitt akseptable resultater.

– Det er mye snakk og lite handling fra myndighetene, mener Ketil-Emil M. Søiland, elev ved Ortun skole.

Det samme mener Akalya Sivakumaran, elevrådsmedlem på skolen. Hun føler myndighetene kommer med lovnader og handlingsplaner i rykk og napp - og etter en tid forsvinner effekten.

– Hopp og sprett politikk

– I stedet for disse vedtakene som kommer hvert tiende år med et nytt mobbemanifest, så må staten være villig til å gå inn å betale det dette koster, de må sørge for at lærerne som skal ut i skolen får opplæring i hvordan de takler disse problemene og de må skaffe de midlene som skolen trenger for å kunne gjennomføre opplæring. I dag opplever jeg en slags hopp og sprett politikk som gjør at av og til er dette veldig inn å snakke om, og så er det dødt noen år. Og så kommer det et nytt sprett. Sånn kan det ikke være, sier Skjelten til TV 2 Nyhetene.

Onsdag fortalte TV 2 om flere år med feilslått anti-mobbearbeid i norsk skole. Ivar Skjelten mener hovedproblemet er at skolene i for liten grad tvinges til å prioritere mobbearbeidet.

Gamle handlingsplaner med liten effekt, presset økonomi og mange andre oppgaver gjør jobben med å bekjempe mobbing vanskelig.

Rask reaksjon viktig

– Hva er viktig når en skal bekjempe mobbing?

– Jeg mener det viktigste er at skolen har et system som gjør at vi tar disse sakene med det samme de dukker opp. Et system som er slik at man unngår at konflikter får utvikle seg på skolen, presiserer Skjelten.

Han mener problemene fort kan bli enorme, dersom man ikke umiddelbart fanger opp mobbesaker.

– Det å skape en ro og et godt miljø på skolen, slik at elevene trives og føler seg sikre, er faktisk grunnlaget for å kunne drive god undervisning. Hvis ikke det er på plass, så hjelper det nesten ikke hvor godt undervisningsopplegg det er, sier Skjelten til TV 2.

Kostbar mobbekamp

– Hva må myndighetene bidra mer med?

– Myndighetene anbefaler en del ulike kursopplegg som skolene kan bruke, men disse kursoppleggene er ganske dyre og de krever mye tid for å gjennomføre med hensyn til opplæring. Og så overlater man til hver enkelt skole å finne penger og finne tid. Vi har pålegg i dag om veldig mange ting som skal skje, så jeg synes egentlig at det er veldig stor avstand mellom manifestet og den virkeligheten jeg opplever som skoleleder ute på en enkelt skole, konkludere Skjelten.

– Hvilke konsekvenser har du har sett etter mobbing?

– Det er ødelagt selvbilde, ødelagt barndom og ungdom. Det å alltid bli ekskludert og aldri få være innenfor, ikke få oppleve å ha en trygg barndom og ungdom med kamerater, å hele tiden føle at du har det vondt, er det verste. Ingen elever skal ha det slik, avslutter Skjelten.