Nissan Qashqai og Skoda Yeti
Nissan Qashqai og Skoda Yeti

Duell: Nissan Qashqai møter Skoda Yeti

Skoda Yeti og Nissan Qashqai er som skapt for norske forhold. Men hvilken bør du velge?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV light med firehjulstrekk til en overkommelig pris: Det er Skoda Yeti og Nissan Qashqai. To oppnåelige drømmebiler for frosne norske familier. Du kommer fram til hytta og bilene er usnobbete, uten at de har lav status av den grunn.

Våre duellanter skiller seg ut på noen vesentlige punkter. Yetien er en femseter med 140-hesters diesel og manuell, mens Qashqai har automat, bensin og sju seter. Japaneren har også mer utstyr, noe som gjør den 40 000 kroner dyrere. Likevel mener vi bilene kan sammenlignes, for tar du bort automat og skinnseter hos Nissan, blir prisen nesten identisk.

Kjøreegenskaper

Skoda Yeti

Ingen av bilene gir deg den store kjøreopplevelsen. De er gode å kjøre, men oppleves temmelig uspennende. Det er ikke så veldig rart, vi snakker tross alt om to høyreiste familiebiler.

I Skoda Yeti sitter du litt lavere og ratt og gir føles mer solid, Qashqai +2 er mer lettkjørt, men også en smule mer ullen. Fjæringskomforten og stabiliteten gjennom sving er det lite å si på. Begge bilene er ganske lave og oppfører seg mer som en stasjonsvogner enn en høyreist SUV-er, men Skodaen er en anelse kvikkere.

Den brede b-stolpen gir litt dårlig oversikt i Yeti når du skal ut av parkeringsplasser. Forsetene er veldig forskjellige. Vi sitter godt i begge bilene, men merker oss bedre korsryggstøtte i Qashqai +2 - og mer lårstøtte i Yeti.

Skoda Yeti: 4/6

Nissan Qashqai +2: 4/6

Det er ingen klar vinner når det gjelder kjøreegenskaper, det blir et spørsmål om personlige preferanser.

Atle Gulbrandsen har kjørt Skoda Superb. Klikk her for å lese testen

Interiør/Plass

Nissan Qashqai

Interiøret skiller disse to bilene veldig fra hverandre. Skoda Yeti er litt boksete, mens Qashqai +2 er mer personbilpreget. Vi liker den oppreiste midtkonsollen hos Nissan som gir et intimt inntrykk. Navi-løsningen er enkel, men funksjonell.

CD-enheten i Yeti er litt småkjip, det hadde gjort underverker for interiøret i Skodaen med en navigasjonsenhet. Instrumentklokkene i Yeti er tøffe, begge bilene imponerer med fin materialkvalitet. Vi hører ingen irriterende knirking på dårlig underlag.

I baksetet sitter voksne menn med hodet over vinduskanten og gnidd mot taket i Qashqai +2. Skoda Yeti har mer takhøyde. Vi vil derfor påstå at japaneren er bilen for deg med små barn og som gjerne lar nabogutten sitte på til fotballtreningen – den har to nødseter i bagasjerommet. Yeti er for deg som oftere har voksne passasjerer.

Tar du frem litermålet, vil du finne ut at Nissan har større bagasjerom som femseter, mens Yeti sluker mer når du slår ned setene.

Skoda Yeti: 5/6
Nissan Qashqai +2: 4/6

Igjen er det vanskelig å kåre en klar vinner, men Skodaen stikker av med seieren. Med panoramatak er takhøyden litt for lav i Qashqai, og skinnrattet i tsjekkeren er mye bedre å holde i.

Trenger du syv seter, men ikke firehjulstrekk. Klikk her for å lese testen av Ford S-Max.

Motor

På motorfronten er det to helt forskjellige løsninger. Automaten i Qashqai er av typen trinnløs (CVT). Det er litt uvant i starten. Turtallet følger hvor hardt du trykker på gassen, ikke hvilken hastighet du kjører i.

2-liters dieselen til Yeti på 140-hester er en kjempefin motor. Kombinert med 6-trinns manuell kasse faller du sjelden utenfor det rette turtallsregisteret.

Nissan Qashqai +2: 4/6
Skoda Yeti: 5/6

Vi liker Yetis motorisering litt bedre, men har du for vane å stå fast i morgenrushet er det utrolig deilig med automat.

Design

Skoda Yeti og Nissan Qashqai

Ingen av bilene er direkte pene, men Yeti er et hakk barskere enn konkurrenten. Vi mener den er mer vellykket på designfronten en konsernbror VW Tiguan, men mistenker at mange kvinner er uenige med oss i det.

Nissan har valgt et design som vi oppfatter som kjedeligere. Det er rundere former og veldig harmløst. Qashqai er anonym, inntil det kjedelige.

Skoda Yeti: 5/6
Nissan Qashqai +2: 4/6

Vi mener Yeti er designvinneren. Skoda har klart kunststykket å få en uhyre praktisk form – en firkantet boks – til å se tøft ut.

Miljø/Økonomi

På økonomisiden sørger ulik motorisering og utstyrsnivå for at det er litt vanskelig med en direkte sammenligning av testbilene. Yeti har diesel som er veldig populært i Norge, og Nissan har lesset bilen sin med litt i overkant mye utstyr. Derfor er Skodaen bilen som gir deg mest for pengene.

CO2-utslippet er altfor høyt på Qashqai +2, selv om det faktisk er bedre med automat enn manuell. Tallenes tale er 199 g/km hos Nissan, mot 157 g/km fra Skoda. Verditap er midt på treet på begge to.

Skoda Yeti: 5/6
Nissan Qashqai +2: 4/6

Lavere CO2-utslipp og en «norskere» motorisering gjør at vektskåla tipper i Skodas favør.

Konklusjon

Selv om Skoda Yeti vinner på mange av punktene, er dette en veldig jevn kamp. Det som nok tipper dette valget for mange er hvor viktig det er med muligheten for sju seter. Trenger du det - da er Qashqai bilen. Hvis ikke er Skodaen jevnt over en litt bedre og litt mer funksjonell bil.

Skoda Yeti: 5/6
Nissan Qashqai +2: 4/6