Lokomotivet kjørte ned en skråning ved Ørtfjell stasjon. (Foto: Havarikommisjonen)
Lokomotivet kjørte ned en skråning ved Ørtfjell stasjon. (Foto: Havarikommisjonen)

Tog sporet av – hadde glemt å dra over sporvekslerne

Lokomotivføreren hoppet av toget da han skjønte at han ikke ville rekke å stoppe.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Natt til 25. mai i år sporet et tog av på Ørtfjell stasjon på Nordlandsbanen. Toget var på vei med malm fra gruveanlegget ved Rana Gruber til Mo i Rana.

Men to sporveksler lå i feil stilling, og dermed havnet toget på et sidespor. Lokomotivet endte halvveis nede i en bratt skråning, mens vognene ble stående igjen på sporet.

Årsaken til ulykken var at trafikkstyreren hadde glemt å legge over to sporveksler.

Hoppet av

Lokomotivføreren, som var eneste person om bord, hoppet av lokomotivet da han oppdaget at sporvekselen lå i feil stilling og han skjønte at det var sent å stanse toget før det nådde enden av sporet. Toget kjørte i 36 km/t da han dro i nødbremsen. Han ble ikke skadet.

Begge sporvekslene lå i feilstilling etter at nattoget fra Bodø til Trondheim hadde passert stasjonen. Da malmtoget en stund senere skulle passere ble malmtoget ledet inn i sidesporet og kjørte gjennom endebuttstokken, barrieren som står i enden av jernbanelinjen.

Toget kjørte gjennom endebuttstokken til høyre.

«Var opplagt»

I havarikommisjonens rapport står det at trafikkstyreren ikke kan peke på noen bestemt grunn til at han glemte å legge over sporvekslene.

«Han mente selv at han hadde følt seg opplagt på avsporingsdagen, men det ble opplyst at han i lengre tid hadde hatt alvorlig sykdom i den nærmeste familien. Han mente selv at dette ikke hadde noen betydning for hendelsen.»

Likevel konkluderer Havarikommisjonen med at dette sammen med trafikkstyrerens arbeidssituasjon kan ha vært medvirkende til at forglemmelsen med å legge over sporvekslene.

Anbefaler barrierer

Havarikommisjonen skriver at det har vært flere alvorlige hendelser ved denne stasjonen de fire siste årene på grunn av at sporvekslene har ligget i feil stilling under passering av tog.

De anbefaler i sin rapport at Jernbaneverket blir pålagt å etablere barrierer som kan forhindre flere alvorlige hendelser og ulykker.