Opel Insignia: Bilen som gjorde Opel sexy igjen

Du avgjør hva som blir 10-årets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer èn hver dag. Klikk her for å stemme:

Klassens mest sexy bil: Du hadde fått gode odds hvis du for fem år tilbake hadde tippet at den tittelen skulle innehas av en Opel!

Over ser vi noen av de første tegningene av konseptet som etter hvert skulle bli Insignia. De vakte enorm oppsikt. Og det morsomme er at veldig mye av dette ble med over til den produksjonsklare bilen. Det er ikke alltid hverdagskost.

Det skjedde noe med Opel da vi kom inn på 2000-tallet. Fra å ha hatt en høy standing i det norske bilmarkedet i flere tiår, gikk det med stø kurs rett i bøtta. Ser vi litt tydeligere på det - og bruker Opel Astra som eksempel - var det kanskje ikke så rart.

Astra kom i 1991, og gikk Golf en høy gang når det gjelder de fleste faktorer som vekker et ha-begjær. Men med generasjon to som kom i 1998, ble det klart at flere og flere av Opel-kjøperne ble eldre menn med hatt. Kanskje ikke den mest attraktive kjøpegruppen?

Motorras

En annen ting som ble klart var at Opel, som nå byttet ut sine gamle og trofaste motorer med nye 16-ventilere, burde tatt et par timer til i testbenken før motorene nådde kundene.

Hadde du en 16-ventilers motor (utenom den legendariske og kjempegode versjonene du fikk i Kadett og Astra GSI 16V) så var du heldig hvis den gikk 100.000 kilometer før full motoroverhaling. Det kostet nok mye når det gjaldt Opels troverdighet. Menn med hatt liker troverdighet.

Som vår egen Benny-bilekspert skriver her, så lå Opel som nummer 3 på norske salgsstatistikker i 2004, men bare som nummer 12 i 2008.

Elegant og smakfull

Meriva er en Opel-variant som nok kunne blitt med i denne kåringen. En genial småbil med lettforståelige løsninger for fleksibilitet. Men som imagebygger er den vel ikke verdt noe mer enn en gjennomsnittlig pakke med bleier.

Men Insignia derimot! Nå har vi (endelig) jobbet oss fram til kjernen i hvorfor den er med i Brooms kåring over 10-årets bil:

Bilen nådde de første kundene i 2009. Den gjorde det med et ytre verdig en Aston Martin. Dét er mer enn man forventet av en Opel. I tillegg har den både kjørekomfort, og kvalitet til å matche de beste i klassen.

Les testen av Insignia - klikk her:

Interiøret markerte også et skikkelig kvantesprang for Opel. Både utseende og materialkvalitet er lysår over forgjengeren Vectra.

Her hadde Opel plutselig en bil som tok innersvingen på mange av konkurrentene, i det som kanskje er verdens tøffeste bilklasse.

Opel Insignia ble Årets Bil i Europa i 2009, kanskje blir den 10-årets bil i Broom.

Broomfaktor: Et ytre verdig en Aston Martin.

Les om Opel Insignia i bruktdatabasen vår her!

Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_6a
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_6a
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_6b
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_6b
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_57
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_57
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_58
Opel Insignia_2009_800x600_wallpaper_58
Opel Insignia_2009_1280x960_wallpaper_6d
Opel Insignia_2009_1280x960_wallpaper_6d
Opel Insignia_Hatchback_2009_800x600_wallpaper_01
Opel Insignia_Hatchback_2009_800x600_wallpaper_01
Opel Insignia_Hatchback_2009_1280x960_wallpaper_03
Opel Insignia_Hatchback_2009_1280x960_wallpaper_03
Opel Insignia_Hatchback_2009_1280x960_wallpaper_06
Opel Insignia_Hatchback_2009_1280x960_wallpaper_06