I denne er det varmt året rundt

Nye Mercedes E-klasse cabriolet kan kjøres med taket nede hele året. Se de første bildene:

Mercedes E klasse cab
Mercedes E klasse cab

Vi har i flere omganger vist spionbilder av nye Mercedes E-klasse cabriolet. Nå er de aller første offisielle bildene her - på bilen som lanseres i mars.

Hardbarka cabriolet-entusiaster vil mene at en cabriolet både bør og skal kjøres ned taket nede hele året. Men de fleste eierne velger å kjøre med taket oppe på vinteren.

Forkjølete cabeiere

E-klasse cabriolet inneholder en nyhet som skal sørge for å forlenge cabrioletsesongen - lenge. AIRCAP kalles den, en automatisk vindstopper som felles ut ca seks centimeter, med et nett i frontruteramma.

Denne skal sørge for kraftig reduksjon av turbulensen i kupeen - pluss at den reduserer luftstrømmen bakfra. Akkurat det har forårsaket mang en forkjølet cabrioleteier. AIRCAP gjør at varmen beholdes i kupeen - og reduserer også støynivået.

E-klasse coupe har vært på markedet en stund. Les testen her:

Tre takfarger

Kombinert med en annen Mercedes-oppfinnelse - AIRSCARF - gjør det at du har tilnærmet sommer inni bilen hele året. AIRSCARF er integrert i forsetenes seterygg og sender ut varmluft gjennom nakkestøttene.

Merc-E-klasse-cabriolet
Merc-E-klasse-cabriolet

Stadig flere konkurrenter satser på nedfellbart ståltak, men Mercedes sverger til stofftak i denne klassen. Det har både med utseende og image å gjøre.

Lyst på brukt Merce-cab? Les mer om CLK her:

De som kjøper biler som dette vil gjerne at det skal synes at de har cabriolet. Dessuten gjør denne løsningen at bagasjeplassen blir akseptabel, også med taket nede. E-klasse kommer med tre forskjellige farger på taket.

Fullverdig fireseter

Mercedes legger vekt på at E-klasse cabriolet skal være en fullverdig fireseter. Det betyr at fire voksne skal sitte godt, også på lengre turer.

Alt moderne sikkerhetsutstyr er på plass, inkludert spesiell veltebeskyttelse og sju airbager. Fra starten er seks motorer inne, tre diesel og tre bensin. Disse er 220, 250 og 350 - alle CDI. Dessuten 200, 350 og 500 - disse tre er bensinmotorer.

Priser er ennå ikke klare, men vi tipper de havner ikke langt unna cabrioletutgavene av Audi A5 og BMW 3-serie.

Les testen av Audi A5 cabriolet - klikk her:

Mercedes-E-klasse-cabriolet
Mercedes-E-klasse-cabriolet