klasserom (Foto: BERTRAND BECHARD)
klasserom (Foto: BERTRAND BECHARD)

Norske lærere: – Kaster bort tid på bråk

Norske lærere bruker nesten en time hver dag på bråk og uro i klassen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en rapport som kunnskapsminister Kristin Halvorsen fikk overlevert tirsdag kartlegges det hva lærere egentlig bruker tiden på.

Det vil si, det er lærernes egne synspunkter på hvordan tiden deres blir brukt, som er registrert i en omfattende undersøkelse blant norske lærere.

Og svært mange av dem oppgir at for mye av tiden deres går med til konfliktløsing, det å holde ro og orden nok til å kunne undervise.

Urolige elever -og urolige foreldre

I en av undersøkelsene som er grunnlaget for rapporten, utført av Senter for økonomisk forskning, går det fram at læreren bruker med enn 50 minutter hver eneste skoledag til å roe ned urolige og bråkete elever. Dette utgjør om lag 10 prosent av undervisningstiden.

Les hele rapporten her

I tillegg oppgir lærerne at de bruker hele tjue prosent av tiden utenom undervisning til å snakke med foreldre om barna. Med nye måter å kommunisere på, blir læreren langt oftere «plaget» av bekymrede foreldre.

– Med ny teknologi som sms og e-post har påtrykket fra foreldre blitt langt større enn tidligere, fastslår lederen for utvalget bak rapporten, Kirsti Kolle-Grøndahl.

Les også: – Skolen trenger ledelse, ledelse, ledelse

Møter, møter og atter møter

En annen tidsstudie fra 2006, viser at kun 50–60 prosent av tiden på skolen brukes til faglige ting, og i dette tallet ligger også tiden som går med til møter. Og det er ikke lite.

Rapporten som ble lagt fram tirsdag viser at lærerne bruker en fjerdedel av sin arbeidsdag på skolen til møter. Kirsti Kolle Grøndahl mener bedre skoleledelse er nøkkelen til å få lærerne til å bruke mer tid på sin viktigste oppgave, nemlig å undervise.

– Det er for dårlig ledelse på alle plan i norske skole, mener Kolle Grøndahl.

Mer presset på tid enn før

Sammenligner man studien fra 2006 med undersøkelsen som er utfør nå i 2009, vil man finne at læreren nå føler at de har langt mindre tid til å løse oppgaver nå denne tidligere.

På spørsmålet «Hvor ofte har du for mye å gjøre?» svarte 60 prosent av norske lærere i 2006 at de hadde for mye å gjøre daglig eller minst to dager i uka. I undersøkelsen utført i år svarer nesten 90 prosent ja på det samme spørsmålet.

Ferie først

Utvalget har skissert hele 93 forslag til hvordan lærerne kan utnytte tiden på skolen bedre, og kunnskapsministeren selv ønsket forslagene velkommen.

– Nå skal vi alle ta oss en fortjent juleferie, og så oppfordrer jeg både lærere og ledere ved norske skoler til å gå løs på disse forslagene over nyttår for at den norske skolen skal bli bedre, sier Kristin Halvorsen.