tabloid skole sumo
tabloid skole sumo

– Skolen trenger ledelse, ledelse, ledelse

Stort gap mellom hva lærerne ønsker å bruke tiden på og hva de faktisk gjør.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lærerne bruker nesten en firedel av sin tid på skolen til møter. Rektorene bruker bare en femdel av sin tid til pedagogisk ledelse. God ledelse er den viktigste forutsetningen for at lærerne skal bruke tiden bedre på skolen.

– Ledelse, ledelse, ledelse

Det er hovedkonklusjonen fra tidsbruksutvalget, som tirsdag presenterte 93 ulike forslag til tiltak for at lærerne skal få mer tid til sine kjerneoppgaver, undervisning, vurdering og planlegging av undervisning.

– Lærerne ønsker å bruke mer tid til undervisning og faglig oppfølging av elevene. Den viktigste forutsetning for god tidsbruk i skolen er ledelse. Det er for lite ledelse på alle plan i norsk skole. Derfor blir mantraet fra utvalget ledelse, ledelse, ledelse, sa utvalgsleder Kirsti Kolle Grøndahl da hun presenterte tidsbruksutvalgets rapport.

Vil redusere strategiene

Utvalget tar blant annet til orde for at andre yrkesgrupper skal kunne komme inn og avlaste lærerne på oppgaver som ikke har med undervisning å gjøre. De registrerer at det er en utbredt reformtretthet blant lærerne og foreslår at antallet nasjonale handlingsplaner og strategier blir redusert.

Tidsbruksutvalget mener lærerne har overdrevne forestillinger om hvilke krav som gjelder for dokumentasjon til sentrale myndigheter, men oppfordrer skoleeierne til å være tilbakeholdne med lokale krav til kartlegging og dokumentasjon ut over forskriftene i opplæringsloven.

– Jeg liker ordet reformpause dårlig. Men vi har drevet med altfor mye i skolen som er gode planer, men som ikke er utført til siste elev. Skolen skal være i utvikling hele tiden, og vi må gjennomføre de gode planene som er satt, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen. (©NTB)