Topp 5 tuning oppslag_edited 1
Topp 5 tuning oppslag_edited 1

Slik trimmer du bilen din

Lyst på mer krefter? Her er de fem mest vanlige tuning-metodene.

1) Chip

1 Chip
1 Chip

Dette er den desidert vanligste måten å trimme bilen på. Det er også i mange tilfeller en svært enkel måte å gjøre det. Å chippe bilen betyr ikke nødvendigvis at du bytter en chip i styringsenheten. Ofte er det snakk om omprogrammering av software, i innsprøytnings- og tenningssystem.

Ofte går en chiptrimmet bil billigere enn en tilsvarende bil som ikke er trimmet, fordi man optimaliserer innsprut og tenning til den drivstofftypen man skal bruke. Ikke-chipede biler har ofte en ganske stor feilmargin, på grunn av at de skal takle drivstoff med forskjellig kvalitet.

+ Billig, enkelt og effektivt.

- Klart mest effektivt på biler med turbo.



2) Turbo

2 Turbo
2 Turbo

Hvis du skal trimme, og bilen din ikke har én, så er det å sette på turbo det klart mest effektive. Det er ingen annen trimmingsmetode som kan gi en så voldsom effektøkning over tid.

Men, å montere turbo er både kostbart og vanskelig, så det lønner seg å starte prosjektet med en bil som allerede har turbo, og oppgradere til en større.

En turbo fungerer ved at bilens eksos (utblås) brukes for å spinne på et skovlehjul. Skovlehjulet har en aksel, og på den sitter det et nytt skovlehjul montert i innsuget. Når hjulet (turbinen) får fart på seg, trekker den mer luft inn i brennkammeret. Har man turbo på en 2-liters motor, og man klarer å presse dobbelt så mye luft inn som på en bil uten, så har man teoretisk en 4-liter. For da er det fire liter med blanding av bensin og luft som antennes.

+ Potensielt voldsom effektøkning.

- Avansert, pris, økt forbruk hvis man trimmer hardt.



3) Lystgass (NOS)

3 lystgass
3 lystgass

Lystgass er den billigste måten å trimme når man regner hestekrefter kontra penger. Eller ”bang for the buck”, som amerikanerne sier. Lystgass er en blanding av nitrogen og oksygen, og blir da nitrogenoksid.

Dette er den samme gassen som brukes som lystgass på er sykehus, der den gir en smertestillende effekt, samtidig som man blir utrolig glad i situasjoner man egentlig ikke hadde behøvd å være det.

Effektøkningen oppstår på en lignende måte som i en turbo. Det vil si at man får mer oksygen inn i brennkammeret, og det er antennelsen av oksygen og drivstoff som får en bil til å gå forover.

+ Billig for en voldsom effektøkning.

- Vanskelig å kontrollere hvis man ikke bare skal rett fram. Økt varmeproduksjon i motoren kan bli katastrofalt.



4) Eksos og luftfilter

4 Luftfilter
4 Luftfilter

Steg 1, blir det ofte kalt - å bytte til et grovere eksosanlegg, da helst inkludert grenrør, bytte til et mer åpent luftfilter, og helst chippe (eventuelt dyse om hvis du har forgasser.) Alt dette gjøres for å få lufta (eksosen) fortere og mer effektivt ut av motoren, og få luft fortere og mer effektivt inn i motoren.

Spesielt på motorsykler, der lydpottene kan være veldig effekthemmende, er denne trimmingsmetoden effektiv. Men alle biler som skal trimmes seriøst, må få utført denne forandringen for å sikre at bilen puster lettest mulig.

+ Forholdsvis billig, og har en veldig herlig bivirkning i MYE tøffere lyd!

- Marginal effektøkning, fungerer best hvis det kombineres med andre trimmingsmetoder.



5) Motorbearbeiding

5 Motortrimming
5 Motortrimming

Den dyreste måten å trimme en bil på, er å bearbeide motoren. Men på en normalaspirert motor - det vil si en motor uten turbo/kompressor - er det den eneste effektive metoden. Skal man trimme en turbomotor utover det vanlige, er man også nødt til å gjøre visse bearbeidinger i motoren.

De vanligste tiltakene ved bearbeiding er sliping/planing av toppen. Dette for å gi økt kompresjon. Å bytte kamaksler sørger for økt åpning av ventilene. Så har man boring til større ventiler, for å slippe mer luft fortere inn og mer eksos fortere ut. Deretter kan man bytte til smidde stempler og råder, som både er sterkere og lettere. Andre ting er å lette alle roterende deler, det vil si veivaksel, svinghjul etc. Dette for at motoren skal spinne lettere rundt og få bedre respons.

Skal man trimme en motor seriøst, må man innom bearbeiding for å få til en motor som både leverer mer effekt, og er holdbar.

+ Gir en sterkere og mer holdbar motor.

- Dyrt, regn med cirka 1000 kroner per hk på biler uten turbo.

Les mer: Dette må du vite om chiptuning - klikk her: