MÅLER: Seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen kartlegge dekkvaliteten på et vogntog gjennom å måle hardheten. (Foto: TV 2)
MÅLER: Seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen kartlegge dekkvaliteten på et vogntog gjennom å måle hardheten. (Foto: TV 2)

Vil forby farlige dekk

Utenlandske vogntog utgjør en betydelig trafikksikkerhetsrisiko på norske vinterveier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå starter Statens vegvesen et prosjekt for å avdekke hvor dårlig dekkene vogntogene er utstyrt med, og resultatet kan bli forbud mot harde dekk.

– Det å bruke harde dekk på norske vinterveier er å utfordre skjebnen, både med tanke på sikkerhet og fremkommelighet, mener seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen til TV 2.

Ulykkesbelastet

Ifølge statistikk er hver femte vogntog utenlandsk på europaveien mellom Ålesund og Dombås. Og av dem som involvert i ulykker og trenger redningsbil på den samme strekningen er hvert tredje kjøretøy utenlandsk.

– De er kraftig overrepresentert der og hardhet på dekk kan være en av årsakene, forklarer Hol.

Nå ønsker Statens vegvesen å strammet dekkgrepet. I et forskningsprosjekt skal de kartlegge dekkvaliteten på vogntog gjennom å måle hardheten.

Bilbergingsselskap, Statens vegvesen selv og ulykkeskommisjonen som gransker alvorlige ulykke med vogntog, skal i et forskningsprosjekt måle hardheten på dekkene på vogntogene.

– Vi har veldig lite erfaringer, og vi må først skaffe oss målinger og erfaringer før det blir stilt krav, sier Ivar Hol.

– Da er du trafikkfarlig

Men han tror resultatet av forskningsprosjektet kan bli et forbud mot denne type dekk som særlig brukes av utenlandske vogntog.

– Jeg håper det blir stilt krav på sikt til hardhet på dekk som skal brukes på norske veier.

– Hvorfor det?

– Det tror jeg har et veldig godt bidrag til sikkerhet og fremkommelighet. Å kjøre rundt med så harde dekk, da er du skikkelig trafikkfarlig, mener Hol.

Kan forårsake stor skade

følge Hol er harde dekk langt billigere og varer lengre. Dette er årsaken til at utenlandske vogntog i stor grad benytter slik dekk.

Statens vegvesen og den norske transportnæringen mener dette også er konkurransevridende.

– Ja, hvis vi tillater at noen får kjøre på så knallharde dekk som ikke burde være på norske vinterveier, så klart de har et økonomisk fortrinn så lenge de ikke kjører i grøfta og forårsaker stor skade, mener seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen.