Norges billigste er ganske dyr

Nissan har skviset prisen ned under alle konkurrentene. Men da får du en bil som ikke burde vært solgt i 2009.

Nissan har nesten lurt den inn på markedet, men hvis du følger med litt har du kanskje fått det med deg: Med Pixo har de Norges billigste bil. Startpris på 117 400 kroner er 1500 lavere enn nummer to på lista, Toyota Aygo.

Hva slags - og hvor mye - ny bil får vi egentlig til under 120 000 kroner? Det gledet jeg meg til å finne ut. Men akkurat den gleden ble dessverre kortvarig. Testbilen har nemlig dratt på seg en masse ekstrautstyr og kommer på 150 000 kroner. Men dette er altså snakk om utstyr, derfor bør det uansett være mulig å få en pekepinn på om det kan være smart å kjøpe nybil fra nederste prishylle - eller ikke.

Kjøreglede: 3

Alt er som kjent relativt. Jeg forberedte meg på at dette kom til å være enkelt og primitiv og alt annet enn heftig. Og dermed ble førsteinntrykket av Pixo faktisk ganske positivt.

Umiddelbart minner den meg ganske mye om Mazda 323-en jeg hadde på sent 80-tall. Enkel, ukomplisert og veldig rett-på-sak.

1-liters-motoren på 68 hk er en ivrig sak og kjøreegenskapene er et godt stykke unna kategorien ”tapetsert moped”. Understellet avslører at det har blitt spart her og der, bilen er på ingen måte morsom å kjøre. Derimot er den ekstremt lett håndterlig og den duger faktisk på motorvei også, uten å slite deg helt ut.

Interiør/plass: 4

Enkelt og billig - men også funksjonelt. Pixo mangler forresten
  turteller, det er temmelig uvanlig i dag. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Enkelt og billig - men også funksjonelt. Pixo mangler forresten turteller, det er temmelig uvanlig i dag. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Plastkvalitet og finish er som forventet til denne prisen. Hardt og enkelt og alt annet enn eksklusivt. Igjen får jeg litt flashback til 80-tallet. Forsetene har integerte hodestøtter (lenge siden jeg har kjørt bil med det) og de er hverken spesielt faste eller spesielt komfortable. Bakseteplassen holder til korte turer for to voksne personer. Unger har det greit, men barneseter er vanskelig pga plassen.

Bagasjerommet er til gjengjeld minimalt og innlastingen under hattehylla er som en liten brevsprekk. Her må du velge mellom bagasjeplass eller baksete. Fire voksne på tur må glemme å ha med seg mer enn det høyst nødvendige.

Motor: 5

1-liters bensinmotor på 68 hk høres ikke voldsomt ut, nei. Det går ikke voldsomt heller, men motoren kler bilen. Den liker å bli jaget og det kan du trygt gjøre uten at det av den grunn er noen akutt fare for å miste førerkortet.

Tre sylindre gir svært spesiell motorlyd. ”Porsche-lyd” mener noen av de andre i redaksjonen, jeg tenker mer på en litt hissig gressklipper. Forbruket er oppgitt til under halvliteren pr. mil i gjennomsnitt. Men med litt jaging blir det mer.

Få unoter: Les testen av storesøster Note her:

Design: 3

Fronten er helt klart den mest vellykkede delen av Pixo designmessig.
  (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Fronten er helt klart den mest vellykkede delen av Pixo designmessig. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Må en billig bil også se billig ut? Jeg vil jo i utgangspunktet mene at svaret på det er nei, men det er ikke mange bilprodusenter som gir grunn til å tenke sånn. Heller ikke Nissan.

Pixo er klart mest vellykket forfra, med Nissans nye familiefront. Bakfra er den også ganske leken og spenstig, men fra siden er dette triste greier. Den bakre sideruta ser ut som den er hentet rett over fra en tredørs-versjon, den smale vindusløsningen gjør også at det blir temmelig klaustrofobisk i baksetet.

Miljø/økonomi: 2

Co2 på 103 gram/km er veldig bra til å være bensin, men det er ikke superbra for en så liten bil med bitteliten motor. Når Golf BlueMotion er nede på 99 gram, sier det sitt om at enkelte bilprodusenter er flinkere enn andre på dette området.

Test av Golf BlueMotion finner du her:

Så var det prisen. 117 400 kroner for en nybil høres nesten ut som for godt til å være sant – og det er det dessverre også. Til denne prisen har Pixo nemlig hverken klimaanlegg eller side-kollisjonsputer. Og verre er det at den heller ikke har ESP eller traction control. Det siste burde nesten vært en sak for Forbrukerombudet. Du selger ikke en ny bil uten dette utstyret i 2009! (Og du bør selvfølgelig heller ikke kjøpe en ny bil uten dette utstyret).

Visia heter billigste utgave. Testbilen er en Acenta med ekstrautstyr (ESP er ekstrautstyr også på denne utgaven!). 150 000 for denne bilen kan fort bli litt for mye.

Konklusjon: 4

Utgangspunktet er faktisk ganske morsomt: Hvordan lager man en ny bil billigst mulig? Nissan har stort sett gjort det på en bra måte: Pixo er en helt grei og passe sjarmerende småbil som duger til bykjøring og gjerne som bil nummer to – hvis du ikke har altfor store krav.

Men det er altså et stort men. For å klare denne prisen, har de kuttet utstyr som burde vært påbudt i en ny bil. Og med dette på plass, blir prisen en helt annen. Det minner litt om elektronikk-kjedene som annonserer et superbillig produkt, men når du kommer i butikken oppdager du at det knapt finnes der – og selgerne gjør alt de kan for at du skal kjøpe noe annet og dyrere i stedet.

Pixo er Norges billigste bil og bygges i India - side-om-side
  med Suzuki Alto. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Pixo er Norges billigste bil og bygges i India - side-om-side med Suzuki Alto. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)



Bilen for deg hvis:

Du er fast bestemt på å kjøpe nybil, selv om du egentlig ikke har råd.



Ikke bilen for deg hvis:

Du bare har råd til billigste utgave. Da skal du heller kjøpe bruktbil!



Hvilken utgave skal du velge?

Du må kjøpe Acenta-utgaven for å kunne få Pixo med ESP – og da kommer det et pristillegg på 7000 kroner for Nissans Safety Pack som omfatter ESP og sidekollisjonsputer. Da er prisen straks på 150 000 kroner og mer bør du ikke bruke på en Pixo. Herfra og opp begynner nemlig mange andre konkurrenter å melde seg på – også biler som ikke bærer preg av å være ekstreme spareprodukter.

Prøv også:

Toyota Aygo

Hårfint dyrere enn Pixo og konseptet er nesten identisk. Også denne er primitiv, men absolutt ikke uten sjarm. Men med norske avgifter blir ikke biler som dette billige nok.

Les mer om Aygo - klikk her:

Ford Ka

Søstermodellen til Fiat 500 har ikke like mye utstråling som din italienske slektning. Men Ford har virkelig skviset prisen. Den starter på 126 200 kroner og til rundt 150 000 får du en godt utstyrt bil.

Her kan du lese mer om Fords rimeligste modell:

Skoda Fabia

Her må du litt over 150 000 kroner, men dit må du i praksis også hvis du kjøper Pixo. Fabia er soleklart en klasse opp og gir et mer påkostet inntrykk. Dette er virkelig mye bil for penga!

Fornuft på boks: Les mer om Fabia her:

IMG_5203  (Foto: Ole Martin Lundefaret)
IMG_5203 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
IMG_5197  (Foto: Ole Martin Lundefaret)
IMG_5197 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Fronten  er helt klart den mest vellykkede delen av Pixo designmessig. (Foto:  Ole Martin Lundefaret)
Fronten er helt klart den mest vellykkede delen av Pixo designmessig. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Pixo  er Norges billigste bil og bygges i India   side om side med Suzuki Alto.  (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Pixo er Norges billigste bil og bygges i India side om side med Suzuki Alto. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Her  er tre knapper du absolutt bør ha med når du kjøper Pixo! (Foto: Ole Martin  Lundefaret)
Her er tre knapper du absolutt bør ha med når du kjøper Pixo! (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Smart  med fem dører og grei adkomst til baksetet. To ikke altfor storvokste  personer sitter greit her. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Smart med fem dører og grei adkomst til baksetet. To ikke altfor storvokste personer sitter greit her. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Enkelt  og billig   men også funksjonelt. Pixo mangler forresten turteller, det  er temmelig uvanlig i dag. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Enkelt og billig men også funksjonelt. Pixo mangler forresten turteller, det er temmelig uvanlig i dag. (Foto: Ole Martin Lundefaret)