Alt du trenger å vite om 2CV

Genialt enkel, proppfull av sjarm, kul å kjøre og billig i drift? Hva venter du på?

Den lille 2CV-en er en genial konstruksjon tross – eller kanskje nettopp – på grunn av sin ekstreme enkelthet.

Fire hjul, ratt, et karosseri med telttak og en bitteliten luftkjølt boksermotor lengst foran.

Den er overraskende romslig, mye på grunn ultratynne dører og mildt sagt primitive seter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

To utgaver, en 2CV Charleston og en Dolly.
To utgaver, en 2CV Charleston og en Dolly.

Firedoblet effekten

Motoren i de første bilene var på 375 ccm og 9 hk, mens den på den siste var på 36 hk. Ikke mange biler som har firedoblet effekten under sin levetid, og fortsatt ikke har en toppfart på mer enn 120 km/t!

På veien

2CV er faktisk en utrolig behagelig bil ( jo, det er sant) den er myk og den krenger en del, men den velter aldri, og du behøver ikke slippe gassen gjennom svingene. Det er bare å holde flatt jern...

Den høye bakkeklaringen sammen med de tynne hjulene gjør at du med denne kommer fram nesten overalt. Du fikk også 2CV med firehjulstrekk. Den het Sahara – og hadde motor og drivverk i begge ender...

Lyst på helt ny Citroën? Les våre tester her:

Pass på

Tegning
Tegning

Den lille, rare bilen har i prinsippet bare en eneste fiende: Rust. Konstruksjonen er ikke selvbærende, den har løs ramme/plattform. Og dessverre ruster ofte bjelkene til denne plattformen innenfra. Ofte rett foran fordørene, og bilen kan bli så myk at den bøyer seg.

Panseret blir vanskelig å lukke, og rattet flyttes bakover. Da er det virkelig fare på ferde.

Sjekk også at det ikke er rust der gangjernene til panseret er festet.

På gamle biler med bakhengslede dører og ”bølge-panser”, kan akkurat disse delene være vriene å få tak i. Ellers år du kjøpe det meste – også ny, komplett ramme.

Telt-tak gjør at naturen slipper inn...
Telt-tak gjør at naturen slipper inn...

Sjekk at alle bladene på kjøleviften er inntakt, at det ikke skraper når du girer og at motoren ikke bruker for mye olje og har noen ulyder. En liten sjekk av bremsene hører også med. Biler før -82 hadde trommelbremser på alle hjul.

Les mer om Citroën i vår bruktbilguide, klikk her:

Priser:

Du får oppussings-objekter fra bare noen få tusenlapper. Kjørbare, greie biler får du for ca 20 000,- mens du for fint restaurerte, og skikkelig fine originalbiler må ut fra rundt 40 000 kroner.

Det er liten prisvariasjon mellom årsmodellene. Men finner du en så gammel bil at den har "bølge-panser" og dører som er hengslet i bakkant, så koster disse noe mer enn de nyere.

Klikk her for å se 2CV-ene som er til salgs på finn.no:

2CV ble produsert i 42 år, mellom 1948 og 1990.
2CV ble produsert i 42 år, mellom 1948 og 1990.

Citroen 2CV, en bil å bli glad av!
Citroen 2CV, en bil å bli glad av!
Her er en tidsriktig "babe" sammen med en eldre utgave av 2CV.
Her er en tidsriktig "babe" sammen med en eldre utgave av 2CV.
Også innvendig er 2 CV en enkel bil
Også innvendig er 2 CV en enkel bil
To utgaver, en 2CV Charleston og en Dolly.
To utgaver, en 2CV Charleston og en Dolly.
Dette er et 2CV chassi
Dette er et 2CV chassi
Citroen 2CV takler også snøføre
Citroen 2CV takler også snøføre
2CV ble produsert i 42 år, mellom 1948 og 1990.
2CV ble produsert i 42 år, mellom 1948 og 1990.
Høy bakkeklaring og smale hjul gjør at den kommer fram nesten overalt.
Høy bakkeklaring og smale hjul gjør at den kommer fram nesten overalt.
Joda, den finnes som stasjonsvogn også...
Joda, den finnes som stasjonsvogn også...
Telt tak gjør at naturen slipper inn...
Telt tak gjør at naturen slipper inn...