Biodiesel fyller tanken
Biodiesel fyller tanken

– Biodieselavgiften er en gavepakke til oljeselskapene

Biodieselavgiften er en seier for oljebransjen, mener biodieselgründer Ingar Vatndal. Han synes det er «et kunststykke av lobbyvirksomhet» som oljeselskapene nå har utført overfor regjeringen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vanlig diesel er hovedproduktet i drivstoffmarkedet for oljeselskapene i Norge.

– Opphevingen av avgiftsfritaket på biodiesel innebærer at ingen nye aktører med biodrivstoff vil drømme om å etablere seg, sier Ingar Vatndal til industrien.no.

– Dermed beholder de store, etablerte oljeselskapene full kontroll på dieselsalget i Norge.

– En torn i øyet

Vatndal mener nattens avgiftsvedtak nå gjør det umulig å få til noe større biodieselvolum i transportsektoren i Norge. Han var grunnlegger av biodieselprodusenten BV Energi, som gikk konkurs i fjor.

Biodieselgründeren hevder at BV Energi ble en torn i øyet på de etablerte oljeselskapene ved at de var en ny konkurrent som presset ned markedsprisen på diesel. BV Energi kunne tilby rimelig 100 prosent biodiesel produsert fra raps i selskapets nye fabrikk på Hurum.

Presset ned prisen

– Drivstoffbransjen hadde vært helt uten konkurransepress i mange år. Så kom vi nærmest helt ut av det blå med biodiesel og ble konkurrenter til de etablerte oljeselskapene. Vi tilbød biodieselen til transportselskapene, og de brukte våre prislister til å presse ned prisen på diesel fra oljeselskapene, forteller Vatndal.

Lenge så det lovende ut, og en stor kontrakt med Schenker som omfattet 1000 lastebiler ble halt i land.

Men BV Energi fikk sterk konkurranse fra subsidiert amerikansk biodiesel samtidig som råvareprisene gikk i været. Dermed ble den tøffe avgjørelsen om å legge ned tatt, riktignok under sterk tvil:

– Nå som avgiftsfritaket er fjernet, er jeg glad for den avgjørelsen vi tok, sier Vatndal.

Statoil tilbakeviser

Overfor industrien.no tilbakeviser pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Norge AS påstandene fra Vatndal.

– Statoil har en strategi som går ut på å øke bioandelen. Vi har vært motstander av denne avgiften fordi den svekker forutsetningene for å selge høyinnblandingsprodukter som Diesel B30 og Diesel B100. Vi har lagt størst vekt på våre miljømålsettinger, ikke på konkurranseperspektivet.

Uviss skjebne for Uniol

BV Energi ga opp, men biodieselprodusenten Uniol i Fredrikstad hadde fortsatt store ambisjoner før nattens avgiftsvedtak i Stortinget. Uniol bestemte i et styremøte i dag at selskapet ikke går til skifteretten på grunn av avgiften, men vil be om gjeldsforhandlinger for å avklare mulighetene for videre drift.

Vatndal tror allikevel løpet kan være kjørt:

– Jeg tror det blir kroken på døra for Uniol nå. Deretter kommer fabrikken til å bli slaktet. Produksjonsutstyret vil bli solgt til land som har bedre rammebetingelser og går inn for å etablere biodieselproduksjon.