HIACEMANNEN: I løpet av livet har Bjørn Bjerkedal hatt om lag 500 Toyota Hiace'er. Mange er sendt til Afrika, mens andre har skiftet eier på gårdsplassen hjemme i Overhalla.   Dette må være verdens mest uslitelige bil, mener han selv. (Foto: Bjørn Tore Ness, na.no/ANB)
HIACEMANNEN: I løpet av livet har Bjørn Bjerkedal hatt om lag 500 Toyota Hiace'er. Mange er sendt til Afrika, mens andre har skiftet eier på gårdsplassen hjemme i Overhalla. Dette må være verdens mest uslitelige bil, mener han selv. (Foto: Bjørn Tore Ness, na.no/ANB)

Hekta på Hiace

Det finnes neppe en bedre bil enn Toyota Hiace. Bare spør denne mannen – han har hatt 500 stykker!

OVERHALLA: Den fikk aldri noen priser for aerodynamisk design. Ikke har den fått spesielt heftige terningkast når det gjelder komfort heller, skriver na.no.

Men én ting kan ingen ta fra klassikeren Toyota Hiace: Den overlever det meste.

Nytt liv

Han er egentlig anleggsgartner og ekspert på steinlegging. Et raskt blikk på gårdsplassen hans viser imidlertid at Bjørn Bjerkedal også har andre ting på gang.

Blant anleggsutstyr og belegningsstein finner vi over ti «kassebiler» i ulike farger, der brorparten lyder navnet «Toyota Hiace».

– Det å ha en Hiace handler egentlig om problemfritt bilhold, smiler Bjerkedal. Han kan minne om en bilselger der han står blant en rekke biler, men understreker at dette bare er hobbyen hans.

Kort fortalt går konseptet hans ut på å kjøpe opp biler av akkurat denne modellen, gjøre små reparasjoner der det trengs – for så å selge videre.

De han ikke får solgt, leveres til en annen oppkjøper, som igjen sender dem til Afrika. Dermed forlenges levetida til allerede godt brukte biler.

- Hiace er svært populære i Afrika, nettopp fordi de er billige i innkjøp, at det er lett å skaffe deler – samt at bilene er så godt som uslitelige, mener Bjerkedal.

Tåler misbruk

Utsagnet understrekes ytterligere av tall fra det sørafrikanske transportdepartementet. Her anslås det at hele åtte av ti drosjer i landet er nettopp Toyota Hiace'er. I sitt tidligere liv har noen av disse kanskje blitt rattet rundt av en håndverker fra Overhalla.

Ifølge Bjerkedal er det nemlig i denne yrkesgruppa vi finner de mest ihuga Hiace-tilhengerne.

– For en del år siden kjøpte jeg selv en Hiace av en kompis for et par tusen kroner. I årevis pendlet jeg mellom Namsos og Lørenskog med den, uten å koste på den ei krone. På jobben gikk praten lett om temaet bilkostnader, for å si det sånn, flirer Bjerkedal, og legger til at han selv har hatt oppimot 500 Hiace'er opp gjennom åra.

Mange er sendt til Afrika, mens andre har skiftet eier på gårdsplassen hjemme i Overhalla.

– Det kommer folk hit hver eneste dag som er interessert i å kjøpe en Hiace. Spesielt eldre firehjulstrekkere er populære blant små håndverkerfirma, opplyser Bjerkedal, som selv har det klart for seg hvorfor slike brukte kassebiler er lett omsettelige:

– Alle biler kan brukes; men bare Toyota Hiace tåler misbruk.