MG-6. Den skal ikke bare innta Europa, den skal også bygges her.
MG-6. Den skal ikke bare innta Europa, den skal også bygges her.

Denne Kina-bilen skal bygges i Europa

Den stammer fra et konkursbo. Nå skal den innta vår del av verden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De bilinteresserte av oss forbinder først med fremst navnet med engelske to-setere. MG har stolte tradisjoner og nå begynner et nytt kapittel i denne historien.

MG ble nemlig med på lasset da konkursboet til engelske Rover til slutt havnet i Kina. Nå eies både Rover og MG av det kinesiske bilkonsernet SAIC. Og de har store ambisjoner for merkene.

Rover 75 lever nå videre i Kina som Roewe 550. Og det er denne bilen som er utgangpunktet for MG-6.

Konkurssalg på brukt Rover 75 - les mer her:

Store ambisjoner

Bilen er premiereklar på bilutstillingen i Guangzhou. MG-6 skal bygges i Kina, men deler av produksjonen skal også skje i England, nærmere bestemt i den tidligere Rover-fabrikken i Longbridge.

I første omgang er disse bilene beregnet på markedet i Storbritannia, men SAIC legger ikke skjul på at de har ambisjoner om å slå seg opp i hele Europa.

Mye er gammelt

Det vi foreløpig vet om bilen er at dette er en kombi på størrelse med Skoda Octavia. Designet er sporty og SAIC er tydelige på at de ønsker å nå en relativt ung kjøpegruppe med denne modellen.

Under skallet er mye av teknikken hentet fra Rover 75. Spørsmålet er selvfølgelig om dette holder mål så mange år etter at den bilen opprinnelig ble lansert. Kineserne skal ha gjort en rekke modifiseringer. MG-6 skal også oppfylle alle krav til sikkerhet og utslipp.

Land Rover havnet til slutt i India. Les mer om alle modellene her:

Må være billig

I utganspunktet kommer bilen kun med ett motoralternativ, nemlig en 1,8-liter som vi mistenker har veldig mye til felles med Rovers gamle og beryktede 1,8-liter. Den kommer i to utgaver, med og uten turbo. Det betyr 133 eller 180 hk.

Noen priser er ennå ikke lekket ut, men det er klart at denne bilen må være billig hvis den skal ha noen som helst sjanse mot konkurrentene. Samtidig kan den bli en liten målestokk på hvor langt kineserne egentlig har kommet. Foreløpig kjenner vi ikke til noen planer om import til Norge.

På biljakt? Her finner du alle nybiltestene på broom.no:

Rover 75 gjenoppstår - nå som MG-6.