statoils nye logo ligner husflidlagets logo (Foto: Statoil/Norges Husflidlag)
statoils nye logo ligner husflidlagets logo (Foto: Statoil/Norges Husflidlag)

Statoil sponser Husfliden etter «logotyveri»

Norges Husflidslag jubler etter inngått avtale om samarbeid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at Statoil kopierte Norges Husflidslags logo har ivrige husflidsmenneskerønsket å få noe tilbake.

Løsningen har blitt at oljeselskapet nå har inngått en sponsoravtale med Husfliden. Dermed la Husflidslaget vurderingen av søksmål på hyllen og skal i stedet produsere firmagaver for Statoil og betale premier i en designkonkurranse Husflidslaget arrangerer.

Norges Husflidslag har hatt åttebladsrosen i sin logi i årevis, og da Statoil i sommer presenterte den som sin logo reagerte Husflidslaget straks

– Noen observante husflidsmennesker ringte meg og fortalte at Statoil har tatt rosen vår. Dette måtte vi gjøre noe med, sier direktør i Norges Husflidslag, Marit Jacobsen. Hun påpeker at det er store likheter mellom logoene, og at til og med fargen er lik.

Merkevaredirektør i Statoil, Kjetil Undhjem innrømme likheten over for TV 2 Nyhetene. Likevel understreker han at Statoil har valgt en stjerne, mens Husfliden har en rose.

Synes du logoene er for like? Si din mening nederst i saken!

Vurderte søksmål

– Jeg er enig i art det finnes likhetstrekk, men i vår identitet er det en stjerne og ingen rose. Vi kikket på alle energiselskapene i verden. Vi har evaluert over 100 slike selskap, sier Undhjem, som nok undervurderte energien i Husflidslaget.

Vurderte dere å gå til sak mot Statoil?

– Ja, svarer Jacobsen kontant og legger til at de ikke har fraskrevet seg retten til noe som helst, men håper at det kan bli et godt samarbeid videre.

– Vi tenker at dette er en mulighet til å bli mer synlige, sier Jacobsen.

Se nyhetsinnslaget her: (Artikkelen fortsetter under)

363001

Småpenger, men stort for Husflidslaget

Og nå har de snakket sammen utenfor rettssalen, og Statoil skal gjøre dem synlige gjennom en sponsoravtale som nettopp er signert.

– Vi har satt av en premiesum på totalt 100.000-150.000 kroner til en designkonkurranse. Vi skal også gjøre innkjøp, men da er det markedet som bestemmer hvor mye det vil bli, sier Undhjem.

Husflidsdirektøren ser på avtalen som viktig.

– Vi ser dette som et markedsføringstiltak i stor skala. Det som nevnes av premiesummer her er bare en liten del av avtalen. Hun vsier til at det både skal være utstillinger, markedsføringsprogram.

– Det skal gjøres innkjøp av produkter som er i en helt annen skala enn vi er vant med i noen annen sammenheng, sier Jacobsen.