biodiesel
biodiesel

Erik Solheim: – SV så ikke virkningen av biodieselavgiften

Miljøvernministeren innrømmer at han ikke forsto virkningene av den omstridte avgiften.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV som miljøparti svelger en stor kamel i forbindelse med innføringen av biodieselavgiften. Avgiften som gjør at blant andre posten og bussene i Oslo stopper sin satsing på biodiesel, er et faktum.

Les også: Omstridt biodieselavgift består

– Så ikke konsekvensen

Det er bare fire måneder siden miljøvernminister Erik Solheim åpnet biodieselfabrikken i Fredrikstad. I dag innrømmer han at SV ikke så konsekvensene av biodieselavgiften før det var for sent.

– Verken Kristin Halvorsen eller jeg var fullt ut oppmerksom på virkningene av denne avgiften, sier Solheim til TV 2.

Se video (artikkelen fortsetter under)

Nekter innrømmelser

Men Kristin Halvorsen nekter å innrømme det samme.

– Jeg har fremmet et forslag om å fjerne dette avgiftsfritaket på bakgrunn at vi hadde et omsetningspåbud. Det er alltid sånn at det kommer opp flere argumenter i etterkant, men nå ligger saken i Stortinget, og det er der den må løses, sier Halvorsen.

Halvorsen innrømmer ikke at representantene på Stortinget ble tvunget av regjeringen til å stemme for forslaget om biodieselavgiften i dag, for å ikke lage regjeringskrise.

Reell makt i regjeringen

Men det innrømmer Sps mann i finanskomiteen:

– Formelt har makten ligget i Stortinget, men reelt har det vært i regjeringen hele tiden, sier finanspolitisk talsmann Per Olaf Lundteigen til TV 2.

Tilleggsbevilling

Selv om det kun er Arbeiderpartiets representanter som ønsker avgiften innført, måtte SV og Sp gi tapt for storebror Ap. Som plaster på såret har de fått igjennom 40 millioner kroner i en ekstrabevilgning, til å utvikle teknologien til såkalt andregenerasjons biodrivstoff.

Det kommer i tillegg til de 100 millionene som allerede lå inne på dette punktet.

Motstand i LO

Arbeiderpartiet står også alene i ønsket om å fortsette biodieselavgiften på LOs landsmøte på Gol, men de 40 millioner kronene til forskning på bioenergi er et plaster på såret.

– Vi var ikke glad for avgiften. Vi mente det var feil signal, også fra et miljøperspektiv. Men det viktige er at de også innfører virkemidler og støtter utviklingen av annen generasjon biodrivstoff, blant annet det Norske Skog skal satse på, sier LO-leder Roar Flåthen til TV 2.

Statsministeren tar ikke selvkritikk

Statsminister Jens Stoltenberg vil ikke være med på at prosessen om biodieselavgift har vært uryddig:

– Det er Stortinget som vedtar budsjettet. Men når Regjeringen legger fram et budsjettforslag er det utarbeidet i dialog med regjeringspartiene på Stortinget. Det har også vært tilfelle i denne saken, sier Stoltenberg.

Stoltenberg vil heller ikke beklage måten han har håndtert saken på, til tross for at selv sentrale arbeiderpartipolitikere på Stortinget forsøkte å få ham til å snu.

– Vi lytter til alle som argumenterer. Men regjeringen har drøftet det i nær dialog med partienes stortingsgruppe over lang tid.

– I nær dialog?

– Ja, de har jo deltatt på budsjettkonferansene. Dette er håndtert, drøftet og vedtatt på helt vanlig måte, sier Stoltenberg.