mobbing (Foto: TV 2)
mobbing (Foto: TV 2)

Lærere som mobber er et stort problem i skolene

I en fersk rapport fastslår Barneombudet at lærere som mobber og trakasserer elever er et stort problem i norsk skole.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mobbing i skolen har vært tema i årevis, men da først og fremst at elever mobber hverandre. Nå fremlegger Barneombudet en rapport som forteller om en kanskje langt mer alvorlig for mobbing – alt lærere mobber og trakasserer sine elever.

– Hver eneste dag våkner elever som gruer seg til å gå på skolen fordi de vet at de kommer til å bli utsatt for krenkelser, for ydmykelser i klassen, og for ting som ødelegger deres opplæring og psykiske helse, sier barneombud, Reidar Hjermann, til TV 2 Nyhetene.

Toppen av isfjellet

Rapporten er i utgangspunktet laget for å evaluere effekten av tilsyns- og klagesystemet for skolen, men hovedkonklusjonen er nedslående

– Jeg er redd det vi ser bare er toppen av isfjellet, sier Hjermann, og understreker at problemene som ikke trekkes opp i rapporten gjelder alle lærere, men er mindretall.

– Tenk at alle de gode lærerne de ute svertes av disse råtne eggene i kurven. Av lærere som systematisk velger å krenke elevenes integritet og rettigheter. Lærere som mobber elevene. Lærere som krenker dem seksuelt. Lærere som på ulike måter gjør skolehverdagen til et vanskelig sted for elevene, sier ombudsmannen.

Lovbrudd

Opplæringsloven som skal sikre elevenes rettigheter er Hjermann stolt av.

– Ja, vi er egentlig veldig stolt av den loven. Den har vi fått gjennom i Stortinget for vi mener at elevene skal ha samme vernet på sin arbeidsplass som vi voksne har det på vår arbeidsplass. Likevel ser vi svært sjelden at den fører til etterforskning, og vi har aldri sett at loven fører til at noen blir dømt for lovbrudd, sier Hjermann.

Han mener det hjelper så lite med en god lov når norske kommuner som skoleeiere ikke gjør jobben sin med å ivareta elevenes interesser, og at fylkesmannen som klageinstans totalt mangler sanksjonsmuligheter

– Kommunene som skoleeiere løper liten eller ingen risiko hvis de bryter Opplæringsloven. Når vi så vet at fylkesmennene som skal føre tilsyn med skoleeierne ikke har noen sanksjonsmuligheter blir det nærmest håpløst. Fylkesmennene har ikke noe ris bak speilet overfor kommunene som ikke gjør det som blir pålagt dem. Fylkesmennenes rolle blir derfor mest å si fy.

– Har gode poeng

Fylkesmannen i Rogaland som er en av dem som får kritikk fra Barneombudet ser at ombudet har gode poeng.

– Det har han absolutt. Vi tror også at antall klagesaker både på dette området og andre områder, som spesialundervisning, er for lavt, sier utdanningsdirektør Sølvi Ona Gjul ved Fylkesmannen i Rogaland.

Barneombudet vil svært gjerne ha flere klager fra elever og foreldre

– Ja! Vi vil på det sterkeste oppfordre elever og foreldre der ute ti å klage hvis ikke eleven får den rette oppfølgingen, sier Hjermann.

Skal sanksjoner som bøter, foretaksstraff, politianmeldelser og pålegg virke må lovene endres. Hjermann setter sin lit til Kristin Halvorsen, som er gjort kjent med rapportens innhold.