Hallan på Roadster Square
Hallan på Roadster Square

Han lever ut bildrømmen

Han titulerer seg som "hjelpemann på bil", og har en garasje med både Aston Martin og Morgan. Møt Knut Christian Hallan, Norges raskeste bestefar!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Bilinteressen kom før ett årsdagen, det mente min nå avdøde mor å kunne dokumentere, forteller Knut Christian Hallan.

Super-entusiasten møter du i andre utgave av Broom Live. Knut Hallan var i mange år mannen bak bilmerket Morgan i Norge. Morgan har fortsatt en stor plass i hjertet hans. Men som vi fikk se: Han har også sans for Aston Martin!

- Det første ordet jeg sa var brrrooom, og derfor fikk jeg en masse lekebiler til ett årsdagen min. Siden har det bare fortsatt.

Les om Morgan i Brooms nybilguide - klikk her:

Rubinbryllup

- Min første bil var en Renault Dauphine. Den var grunnen til at jeg fikk kona mi Gro på kroken.

Hun falt mer for bilen enn for meg tror jeg (under intervjuet istemmer Gro lattermildt i bakgrunnen.)

- Vi feirer 40 års rubinbryllup nå, så bilen gjorde jobben sin, den.

Knut Hallan ble Norgescupvinner i norsk baneracing i 2009. Bilen er en Morgan med en V8-motor. dette bildet er fra Vålerbanen, og bak seg har hallan en Volkswagen Scirocco, en BMW 2002 Tii, og en Ford Escort MK2 BDA.

Mini nummer 38

- Eller har det vært mange Minier. Kjøpte den første i 1969. Det var en 850 som jeg bygde om 100 prosent perfekt til en Cooper S. Med Miniene ble det også en del billøp, det var isracing og autoslalåm det gikk i.

- I dag har både kona mi og jeg hver vår Mini. Jeg har Cooper S, hun har "bare" Cooper, det må du få med. De to er henholdsvis vår 37. og 38. Mini.

Les Mini-testene på broom - klikk her:

- Min første virkelige entusiastbil, hvis vi holder Miniene utenfor, var en åpen Singer Nine jeg kjøpte i 1975, for den nette sum av 12.500 kroner. Jeg finansierte den med kombinasjonen å ta opp et lån, og å slutte å røyke. Bilen restaurerte jeg, og byttet den året etter i en Morgan + 4 "Flat Rad", som jeg fortsatt har. Den skal være i familien i hvert fall så lenge jeg lever.

Var Ferrari-importør

- Jeg hadde hatt 38 biler innen jeg ble 40 år gammel, og det har egentlig bare fortsatt.

- I 1989 åpnet jeg Roadster Square, og fikk agenturet for Morgan i Norge. Jeg har vel importert rundt 275 Morgan, hvis man tar med både nytt og brukt. I Roadster Square hadde vi også en tid det norske agenturet for Ferrari. Så bilinteressen avtok ikke, for å si det sånn.

Knut Chr. Hallan - her med kona Gro - er en liten legende innenfor det meste som har med bil å gjøre i Norge. Nå er han på jobb for Broom!

- Interessen for Aston Martin har vært gryende. Som guttunge pleide jeg å sykle ned til Vika klokka halv fire om ettermiddagen, for å stå foran Rådhusgarasjen. Der kom Skipsreder Bjørge ut porten med sin Aston Martin DB6. Jeg bare måtte se den bilen.

Har Norges første Aston Martin

- Skipsreder Bjørge ble svigerfar til Petter Sundt, og Sundt fikk senere denne bilen i bryllupsgave. Etter en del år byttet han den inn i en ny Aston Martin Virage, og da kjøpte jeg den. Det er den første, og var lenge den eneste, Aston Martin som var solgt ny i Norge. Bilen er i fin stand, men helt urestaurert. Sånn skal den få lov til å være.

- Jeg har vært så heldig å opparbeide meg økonomi til å dyrke bilinteressen. Nå har jeg flere Aston Martin. Den eldste er en 1933-modell Le Mans, den nyeste en 2006-modell Vantage V8. Den har forresten et merke i døra der det står "Hand Made for K. Hallan "Hjelpemann på bil."

Les mer om Aston Martin i Brooms nybilguide - klikk her:

Mange oppturer

- Jeg har hatt mange oppturer i mitt bilinteresserte liv. Seks klasseseire på rad i Rallye Monte Carlo Historique, der du var kartleser i den siste (artikkelforfatteren debuterte som kartleser med et overraskende godt resultat.)

Knut Hallan sammen med racinglegenden Stirling Moss. Hallan stilte på Goodwood Rivival med sin Morgan Supersoprt, en bil Moss tidligere har kjørt.

- Rallye of the Test med Morgan Flat Rad, var en utrolig opplevelse. Jeg kjørte historiske Le Mans med en Morgan Super Sport, og med den samme bilen deltok jeg i år på Goodwood Revival, der jeg blant annet møtte Stirling Moss - som er en av mine absolutte bilhelter.

Vant Norgescup

- Ellers ble jeg Norgescup-vinner i baneracing i år, med en Morgan. Det er kanskje den aller største oppturen.

- Nedturer har det ikke vært noen av. Eller kanskje, jeg kjøpte en Jaguar for en del år siden, som var i fryktelig mye dårligere stand enn det selgeren mente. Den er jeg i ferd med å ferdigrestaurere. Det har tatt 18 år! Men det blir vel en slags opptur det og. Når den blir ferdig.

Barnebarnet tar etter

- Nå har jeg barnebarnet mitt Bo på besøk. Han er en liten glad gutt på halvannet år. Vi har laget bilbane for Matchbox-biler av en trelist i stua. Det første han sier når han våkner er brom.

Da er det rett ned å kjøre bilbane med bestefar. Vi holder på fra klokka seks til halv tolv på formiddagen. Da sover han litt, før han våkner med et "brom" igjen. Da er det bilbane helt til han må tvinges i seng klokka halv sju på kvelden. Og han nekter å sove hvis han ikke får en bil i hånda.

- Bilinteressen ligger tydeligvis i genene. Og det er noe som gleder en bestefar stort!

Du trenger ikke være rik for å kjøpe brukt DB7 - les mer om den her: