Mazda-CX-7-forfra
Mazda-CX-7-forfra

Her er den nye SUV-favoritten

Mazda CX-7 har gått ned nesten 300 000 kroner. Og den har fått en kjempefin dieselmotor. Er det rart jeg får lyst til å kjøpe den?!?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda CX-7 har lenge vært en av favoritt-SUV-ene mine. Det er mange som påstår at de lager sporty SUV, men Mazda har virkelig belegg for påstanden.

Med en råsterk bensinturbo på 260 hk er CX-7 vært halvt sportsbil og halvt SUV.

Dessverre er det ikke bare motoren som har vært frisk. Det har også prisen vært. CX-7 har priset seg ut av markedet - helt til nå.

Motoren tunet ned

Her er den nemlig endelig med dieselmotor. Og ikke hvilken som helst dieselmotor heller. 2,2-literen har 173 hk og dreiemoment på 400 NM. Er du spent på hvordan det fungerer?

Mazda-CX-7-Jan-Erik

Denne motoren har jeg tidligere kjørt i både Mazda 3 og 6. Der gir den voldsomt overskudd. Her er den tunet ned litt og har litt annen karakter.

Mer krefter i bånn, men det må likevel gires en god del for å få utnyttet den optimalt. Det vil i praksis si at forbikjøringer må tas i tredjegir.

Les duellen mellom to av konkurrentene: Tiguan mot CR-V her:

Premiumfølelse

Girkassa er forresten tettsteget og fin. Men jeg kjenner at jeg savner automat på denne bilen. Mer om det senere.

Mazda-CX-7-motor

De 173 dieselhestene maler lavt og kultivert. Bilen er godt støydempet og bak rattet får jeg premiumfølelsen. Sporty dashbord og veldig høy midtkonsoll.

Setene er også gode. De er faste, med god støtte i alle retninger og skinnsetene gir ikke den sparefølelsen jeg husker fra enkelte andre Mazda-modeller. Her er det mykt, med høy kvalitetsfølelse.

Les mer om CX-7 i Brooms nybilguide - klikk her:

Morsom å kjøre svinger med

De sporty kjøreegenskapene er heldigvis ikke blitt mindre sporty, selv om bilen har fått en helt annen motor. CX-7 er lettkjørt, samtidig som den er tight og presis. Veldig fin styring og denne bilen er morsom å kjøre svinger med!

Slektskapet med MX-5 vises veldig godt innvendig. Instrumentklokkene er nesten like og girspaken sitter like høyt. Helt riktig håndhøyde - du får lyst til å kjøre denne bilen aktivt.

Savner automat

Men som sagt: Jeg savner litt automat i denne bilen. Motoren ville passet perfekt til det, men foreløpig kan ikke Mazda tilby kombinasjonen diesel og automat i CX-7.

Synd, for det gir den et lite drawback i forhold til konkurrentene. Særlig japanerne har brukt lang tid på å kunne levere automat og diesel.

Men nå kommer de, et eksempel er Honda CR-V. Da er det synd at en helt nylig faceliftet Mazda CX-7 ikke kan tilby det.

Også Mitubishi Outlander kommer med diesel og automat - klikk her:

Alt utstyr

Jeg har kjørt toppversjonen av CX-7 som heter Sport.

Mazda-CX-7-interiør

Da er alt "nødvendig" utstyr på plass, som skinnseter, navigasjon (riktignok med en ganske liten skjerm), ryggekamera, xenon osv osv. Prisen er 519 000 kroner.

Dermed er ikke dette noen spesielt billig bil. Men det kommer selvfølgelig mest av an på hvem du sammenligner den med.

Litt klasseløs

CX-7 er en litt klasseløs bil. Den har mer premiumfølelse enn de fleste konkurrentene og er også mer sporty - både i kjøreegenskaper og design - enn de fleste andre i klassen.

Noen plassmester er den ikke, men bagasjerommet bør holde for de fleste familier.

Vil du lese full test av CX-7, med bensinmotor? Da klikker du her:

Mazda-CX-7-bakfra