Dette er verdens dyreste og raskeste familiebil

800 hestekrefter, 8 eksosrør, 8-liters motor og pris i Norge på rundt 18 millioner kroner. Noe for deg?

Bugatti Galibier over dører oppe
Bugatti Galibier over dører oppe

Hvis du som nå sitter og leser på broom.no har litt penger til overs, og er usikker på hva du skal bruke dem på -da kan vi presentere en idé til deg. Ideen heter Bugatti 16C Galibier.

Bugatti Galibier foran siden
Bugatti Galibier foran siden

Denne bilen har en W16-motor på åtte liter. Det er den samme motoren du finner i Bugatti Veyron, men her er fire turboer byttet ut mot to kompressorer, og den er trimmet néd fra 1001 til et hemmelig sted mellom 800og 1000 hester. Er det en miljøvenn i deg, kan vi glede deg med at den kan kjøres på E85.

Hypereksklusiv klokke.

Bugatti Galibier inne
Bugatti Galibier inne
Bugatti Galibier klokke
Bugatti Galibier klokke

Den hypereksklusive klokkeprodusenten Parmigiani har laget klokka i midtkonsollen - som du faktisk kan ta ut og bruke som armbåndsur. I hvert fall i de to dagene før en av passasjerene dine, eller en annen tjuvradd, har rasket den med seg til eget bruk.

Karosseriplatene som ikke er av polert metall, er laget i karbonfiber. De er gitt et tynt lag med lakk, slik at karbonfiberteksturen skinner gjennom når lyset treffer bilen.

Rå på LED

Bugatti Galibier foran motor åpen
Bugatti Galibier foran motor åpen

LED-lys er inn om dagen. Audi er den bilfabrikken som er flinkest på dette, og siden de tilhører samme konsern, vil Bugatti sette ny standard på dette området. Både front- og baklys har fått noen utrolig lekre detaljer i så måte.

Galibier er navnet på et av de mest krevende fjellpassene i Tour de France, og var også navnet på en spesialversjon av Bugatti 57. Bugattisjef Dr. Ing. Franz-Josef Paefgen har sagt at dette kun er et konsept på en mulig firedørs bil fra Bugatti, men etter mottakelsen å bedømme er det nok ytterst sannsynlig at Galibier kommer i produksjon.

Pris?

Så var det det med pengene da. For den koster jo litt. Så lommerusket ditt må komme fra store lommer.

Vi snakker nemlig over én million euro FØR avgifter. Pris i Norge kommer nok til å nærme seg 20 millioner kroner. Men som sagt, har du nok penger til overs, så hvorfor ikke?

Bugatti Galibier siden bak
Bugatti Galibier siden bak