Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan 200 SX

1) Nissan 200 SX

Turbo og bakhjulstrekk er to av suksessfaktorene til Nissan 200 SX. En hyggelig pris, den tredje. Men det som virkelig har gjort at denne bilen er driftingvalg nummer én, har å gjøre med hvor den kommer fra.

Driftingsporten kommer fra Japan, og dette er på mange måter den asiatiske utgaven av Ford Sierra RS Cosworth.

Det betyr at det både kryr av trimmingdeler og ferdigbygde biler. Til Norge kan du få et OK eksemplar av en S13 eller S14 for 70 000-80 000 kroner. Da har du en bil med en lett frisert motor, sveisa sperre og veltebur. Så er det bare ut på nærmeste bane og kjøre sidelengs!

200 SX har vært med i en av Brooms bruktbilrunder: Les mer her:

grønn

2) Toyota Corolla AE86

Toyota Corolla AE86 er kanskje bilen som har mesteparten av æren for å dra i gang drifting. Sporten oppsto med grisekjøring i fjellene utenfor Tokyo, og det var ofte en slik Toyota det ble sladdet med.

Bilen kom med bakhjulstrekk, og en meget trimmingsvillig 1600-motor som originalt hadde 130 hester. I Finland er dette et yndlingsobjekt til den nasjonale klasse i rally, og da gjerne som todørs coupé. Men i drifting er det helst kombi-versjonen med tre dører som benyttes.

Det har blitt konkurrert på høyt nivå med denne bilen helt til i dag, men nå må nok dessverre klassikeren vike for mer motorsterke konkurrenter.

Nye FT-86 Concept har hentet navnet sitt fra denne: Les mer her:

Lisens: Wikimedia Commons

3) Mazda RX-7

Wankel-motoren har sine tilhengere, og de mest lojale er japanerne på Mazda-fabrikken. RX-serien har gitt Broom-verdenen denne herlige motorkonstruksjonen i flere biltyper, og RX-7 oppsto i 1979.

Det er andre (bildet) og tredje generasjon som har vært de mest populære driftingbilene. Mazda RX-7 er lette biler, og Wankelmotorene (da snakker vi fortrinnsvis om de med turbo) er utrolig lette å trimme.

Bilen har i tillegg glimrende kjøreegenskaper, og da er det klart den egner seg for drifting. Mazda RX-7 har også driftingverdens mest spektakulære lyd!

Legenden gjør comeback: Les mer om nye RX-7 her:

Lisens: Wikimedia Commons

4) Toyota Supra

Den amerikanske driftingserien begynner å ta igjen den japanske D-1 i størrelse. Svensken Samuel Hubinette er superstjerne, og han startet karrieren for alvor i en Toyota Supra.

"Lett å trimme", går igjen som fellesbetegnelse for driftingbiler. Dette henger selvfølgelig sammen med at du skal ha krefter til å rive dekkene løs fra asfaltunderlaget og få sladden som hele sporten dreier seg om.

Nå er det slik at man kan bruke både brekket, harde nedgiringer og høy fart for å få dette til, men det er ingen ulempe å støtte seg til høy effekt.

Supraen kan du trimme til skyene, og allerede som standardbil har den turbomatede, treliters rekkesekseren 330 hester. Bilen er ikke liten, men som neste bil avslører, så kan man hevde seg ekstremt godt i drifting også med store biler.

Lisens: Wikimedia Commons

5) Dodge Viper SRT-10

Den nevnte svensken Samuel Hubinette er fabrikkfører for dritfingteamet til Mopar (les: Dodge.) Mest kjent har han blitt i et monster av en Dodge Viper SRT-10, som nok må betegnes å være verdens mest brutale driftingbil.

Viper kom i 1992 med en V10-motor på nærmere 10 liter, 400 hester, og med hele 610 Newtonmeter i dreiemoment. Bilen Samuel konkurrerte med, han har senere gått over til Dodge Charger, var tredje generasjons Viper.

Denne bilen er enda større enn Toyota Supra, allikevel har svensken vist at den kan tuktes i driftingkonkurranser. Lang akselavstand, som gjør at bilen blir stødig i sladd, kan nok ha litt med det å gjøre. Men bilen er fortsatt et brutalt beist. Den mest brutale!

Dodge Viper mot Porsche Carrera GT - se mer her: