Illustrasjonsbilde. (Foto: Hommedal, Marit/SCANPIX)
Illustrasjonsbilde. (Foto: Hommedal, Marit/SCANPIX)

Kvinne kollapset etter svineinfluensavaksine

Kvinne i Bergen fikk trolig en svært sjelden bivirkning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvinnen som er i 40-årene fikk vaksinen i Arna utenfor Bergen tirsdag. Like etter fikk hun et illebefinnende og kollapset på gulvet, skriver bt.no.

Sjelden bivirkning

Helsepersonell ga henne en sprøyte med adrenalin før de slo alarm. Hun ble hentet av luftambulanse og fraktet til Haraldsplass Diakonale Sykehus.

Kvinnen har trolig fått en sjelden bivirkning av vaksinen.

– Det er mistanke om anafylaktisk sjokk, sier kommunikasjonsrådgiver Tor Erik Gregersen på Haraldsplass til avisen.

Ifølge Legemiddelverket er bare ett annet tilfelle blitt registrert i Norge siden vaksineringen startet.

Les også:
Folkehelsa svarte om svineinfluensa
H1N1-vaksine gir disse nye bivirkningene
Se oversikten over innrapporterte bivirkninger hos Legemiddelforeningen.

Potensielt dødelig

Anafylaktisk sjokk er potensielt dødelig, men alt helsepersonell som setter vaksiner er forberedt på at slike reaksjoner kan forekomme og har sine forhåndregler. Dette er en av grunnene til at pasienter som får vaksine må holde seg i nærheten av helsepersonell i 20 minutter etter vaksinering.

Pasientene kan få alvorlige pustevansker. Tilstanden kan opptre i løpet av sekunder eller minutter hos allergikere som utsettes for et allergifremkallende stoff.

Kvinnen som ble syk i Arna, har trolig hatt en ukjent allergi mot en av bestanddelene i vaksinen.