Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lisens: Creative Commons

Den minste: Peel P50

Hmmm... Kremt... At det var!?! Altså, selv om den ser ut som noe du kan kjøpe til ungene dine i leketøysforetningen, så er dette altså en ordentlig bil. En klappstol på hjul, ville kanskje være mer korrekt?

Det er bare en dør (på venstre side) og ett frontlys, for mer får man ikke plass til på Peel P50, verdens minste bil. I tillegg mangler den revers.

Peel P50 ble produsert mellom 1962 og 1965, og var en utpreget bybil. Den måler 1,37 meter i lengden. For å si noe om hvor lite det faktisk er, kan vi nevne at den utrolig lille Fiat 500 er 1,32 meter bred. Peel er altså bare hårfint lengre enn Fiat 500 er brei!!!

Lisens: Creative Commons

Den søteste: Fiat 500

Den er 2,97 meter kort, 1,32 meter smal, og 1,32 meter lav, allikevel er det ikke et uvanlig syn å se en Fiat 500 med fire voksne ombord, bli kjørt i sinne på den italienske landsbygda.

I Italia har det vært storbyer siden flere tusen år før Kristus, da snakker vi fortrinnsvis om Roma. Allikevel varte det helt til 1957 før den første bybilen ble oppfunnet, og det er denne bilen. De begrensede målene gjør at du fortsatt kan parkere på tvers, og bilens hyggelige pris førte til at Italienerne kunne bytte ut scooteren i noe med tak.

De små troskyldige øynene, og de runde kinnene gjør at dette er den søteste minibilen.

Lisens: Creative Commons

Den rareste: Messerschmitt KR200

Messerschmitt lagde de beste krigsflyene for tyskerne under krigen, mest legendarisk er kanskje jagerflyet ME 109. Men Nazi-Tyskland gikk heldigvis tapende ut av krigen, og fikk sin straff ved at det blant annet ble innført visse karantener. Flyfabrikken Messerschmitt fikk blant annet ikke lov til å produsere fly.

KR200 var generasjon to av den karakteristiske tyske mikrobilen. To seter etter hverandre (som på fly), et flyinspirert design, og hjul på størrelse med små drops, er kjennetegnene, og gjør dette til den rareste minibilen.

Lisens: Creative Commons

Den viktigste: Morris Mini

Ja den er liten. Ja den har utrolig stor plass innvendig, når man tenker på hvor liten den faktisk er (selv om baklukeløsningen er lite praktisk). Ja, det er den originale Mini. Ja det var Alec Issigonis som konstruerte den. Og ja, det er en legende.

Men det viktigste med Mini hadde ingen ting med størrelsen å gjøre, men måten den var konstruert på. Her fikk man for første gang en forhjulsdreven bil med tverrstilt motor. Av bilene som selges i Norge i dag, har over 90 prosent nettopp det. Derfor er dette den viktigste mikrobilen.

Lisens: Creative Commons

Den fra BMW!!?!: Iso Isetta

Her åpner man hele fronten, og setter seg inn som man setter seg ned i en sofa.

Når man ser en Isetta, så er det mange som tenker BMW, og det er i og for seg riktig. For BMW lagde også en utgave av denne bilen, og de nøyde seg ikke kun med lisensprodusering.

BMW utviklet sin egen motor og gjorde så mange andre forandringer at de gjorde den til sin egen. Men Isetta er opprinnelig fra Italia, konstruert av fabrikken Iso.