Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar XJ er et av de største designikonene innen bilverden. Den kom på markedet første gang i 1968 og designet har beholdt de samme linjene helt opp til i år.

Under skallet har det skjedd veldig mye. Men setter du en 1968-modell ved siden av en helt ny bil er det ikke vanskelig å se slektskapet.

Svakt salg

Men nå er det slutt. Rykende ferske Jaguar XJ markerer et brudd med alle tradisjonene. Her tar Jaguar et langt skritt inn i framtiden.

Det er dristig gjort, men samtidig hadde ikke Jaguar noe valg. XJ-salget har nemlig vært altfor svakt i mange år.

Gunstig bruktkjøp: Les mer om Xj i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Gubbestempel

Ved å holde på retrodesignet, har Jaguar skremt bort mange kunder.

PS-jaguar-1

XJ har slitt med gubbestempel og har overhodet ikke klart å konkurrere med Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie på salgsstatistikkene.

Nå skal det bli andre boller: Nye Xj flytter grenser for hvordan en Jaguar kan se ut. Og guttestempelet bør nå være historie!

Lillebror XF er en av de lekreste i sin klasse. Les mer her:

Over millionen

Nye XJ kommer i starten med fire motoralternativer: Innstegsmodellen (hvis det går an å bruke det ordet på en bil i denne prisklassen) blir 3,0 diesel. Dette er en V6 på 275 hk og med imponerende prestasjoner: 0-100 km/t går på 6,4 sekunder og Co2-utslippet er på 184 gram/km. Startprisen er på rundt 1,1 millioner kroner.

Foretrekker du bensin? Da er det tre motorer å velge mellom: Alle er V8-ere på fem liter. Antallet hestekrefter er henholdsvis 385, 470 og 510.

Jaguar-importøren har som må å selge 30 biler i Norge i 2010.

Sporty luksus

Nye XJ er en svært moderne konstruksjon. Utstrakt bruk av aluminium holder vekten nede og sørger for imponerende prestasjoner. Dette gjør den også mer letthåndterlig og mer spenstig enn mange av konkurrentene.

Jaguar lover sporty kjøreegenskaper, samtidig som det selvfølgelig er fokus på luksus og høy komfort. Her skal det være morsomt å kjøre - og det skal være morsomt å sitte i baksetet og bli kjørt. Som tidligere får du XJ også i en lang-versjon, da er beinplassen bak virkelig i limousin-klassen.

Jay Leno avduket bilen i London. Se mer her:

PS-jaguar-2