Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statoil fikk nytt etternavn i to år og én måned, og går tilbake til Statoil. Prislappen er på 260 millioner kroner. Søndag kveld ble lysene tent i den nye logoen i selskapets hovedkvarter i Stavanger.

Logoen skal offisielt lanseres mandag i alle Statoils kontorer over hele verden under et internasjonalt allmøte. Konsernsjef Helge Lund skal tale for alle sammen fra et studio i BBC, og sjefen skal også lansere den nye visjonen for oljeselskapet.

– Jeg har registrert husflidens innsigelser, men de har ikke rettigheter til logoen. Vi har et godt forhold til Husfliden, sier informasjonssjef Ola Morten Aanestad til TV 2 Nyhetene.

Logoene er påfallende like. I tillegg til å ha lik farge på stjernene mangler begge logoene to armer nederst til høyre. Forskjellen er at Statoils stjerne framstår som moderne og tredimensjonal, mens Husflidlagets er endimensjonal. I tillegg skråner førstnevnte stjerne noe til høyre:

statoils nye logo ligner husflidlagets logo (Foto: Statoil/Norges Husflidlag)