Markedsdirektør Tom Fodstad, kommersiell direktør Ronny Aasland og Knut Kristvang (direktør Fotball Media AS) ville etablere et privat selskap som skulle ta hånd om deler av den kommersielle virksomheten for Norges Fotballforbund. (Foto: Montasje)
Markedsdirektør Tom Fodstad, kommersiell direktør Ronny Aasland og Knut Kristvang (direktør Fotball Media AS) ville etablere et privat selskap som skulle ta hånd om deler av den kommersielle virksomheten for Norges Fotballforbund. (Foto: Montasje)

NFF-topper ville tjene private sponsormillioner med fotballagent

Verken Karen Espelund eller Sondre Kåfjord ble orientert om planene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For fire måneder siden ble Karen Espelund presset ut av jobben som generalsekretær i Norges Fotballforbund etter harde anklager om dårlig lederstil. Kommersiell direktør i Fotballforbundet Ronny Aasland var den som varslet fra, og satte prosessen mot Karen Espelund i gang.

I dokumentaren «Spillet i bakrommet», som vises på TV 2 onsdag kveld, kommer det fram at Ronny Aasland i lengre tid fra sommeren 2006 og frem til høsten 2008 ønsket å etablere et privat selskap der han og hans kolleger skulle ta hånd om deler av den kommersielle virksomheten for Norges Fotballforbund.

Se dokumentaren på TV 2 Sumo (betaltjeneste)

– Bekymringsmelding var reell

Ronny Aasland avviser på det sterkeste at han varslet fra om Karen Espelunds lederstil fordi hun sto i veien for planene om å starte et privat sponsorselskap.

– Min bekymringsmeldning til styret om dårlig arbeidsmiljø på grunn av Karen Espelunds lederstil var reell og har overhodet ikke noe med verken notatet eller samtalene med Rune Hauge å gjøre, sier Aasland til TV 2.

Det private firmaet Sports Advice skulle ifølge planene ta hånd om sponsoroppdragene. Forretningsplanene bekreftes overfor TV 2 av fotballagent Rune Hauge og Ronny Aasland.

INGEN KOMMENTAR: Ronny Aasland vil ikke kommentere opplysningene om at han og andre i NFF ville danne et nytt selskap.
Hvorfor ville du starte et eget selskap?

Jeg har ingen kommentarer til det du kommer opp med nå i det hele tatt, svarer Ronny Aasland.

Hvorfor ikke?

– Fordi dette er sammensatt, det har vært mange modeller som er presentert, og vurderingene rundt det tar vi bare internt - hva som er riktig for norsk fotball. Så det tror jeg vi skal fortsette med.

Skulle sikre 45 millioner

I dokumentaren «Spillet i bakrommet» avdekkes detaljene i hva som skjedde da Ronny Aasland og to av hans nærmeste kolleger i Fotballforbundets markedsavdeling ønsket å starte et privat sponsorselskap sammen med fotballagent Rune Hauge.

SLUTTET: Karen Espelund og fotballpresident Sondre Kåfjord på pressekonferansen der det ble opplyst at Espelund slutter som generalsekretær i Norges Fotballforbund med umiddelbar virkning. (Foto: Morten Holm)
Verken fotballpresident Sondre Kåfjord eller generalsekretær Karen Espelund ble orientert om forretningsplanen som skulle sikre markedsfolkene 45 millioner kroner pluss millionlønninger i de neste årene.

Ideen om å bryte ut fra Fotballforbundet oppsto i månedene etter at fotballagent Rune Hauge hadde håvet inn et honorar på 100 millioner kroner da han på vegne av Norges Fotballforbund solgte fotballrettighetene til TV 2 og Telenor for en milliard kroner sommeren 2005.

Fotballhandelen sikret Hauge en provisjon på 100 millioner kroner, noe som var tungt å svelge for mange ildsjeler i fotball-Norge.

Etter 100-millioners sjekken ble det politisk vanskelig for Fotballforbundet å fortsette samarbeidet med Rune Hauge. Men de skiltes som gode venner, ifølge Karen Espelund.

– Jada, vi hadde møte med Rune hvor vi begrunnet våre veivalg. Samtidig som vi har gitt uttrykk for hele veien at han gjorde en god jobb med forrige avtale, sier Espelund til TV 2.

Møtte Hauge i München

Sommeren 2006 dro Ronny Aasland, Tom Fodstad og Knut Kristvang fra Fotballforbundets markedsavdeling til München for å møte fotballagent Rune Hauge.

FOTBALLAVTALE: I august 2005 informerte Rune Hauge (t.h.) og Sondre Kåfjord om prosessen i forkant av inngåelsen av den nye medieavtalen. (Foto: Tor Richardsen)
Rune Hauges selskap Profile Media er lokalisert i denne byen, og selskapet tjener store summer på megling av medierettigheter innenfor sport.

Formålet med turen til München var ifølge Ronny Aasland av ren faglig karakter. De tre ville snakke med Hauge for å høre siste nytt om utviklingen innen fotballrettigheter og sponsorvirksomhet på kontinentet.

Hadde med en forretningsplan

Turen skulle altså bidra til å heve markedsavdelingens kommersielle kompetanse og det hele skjedde på oppdrag for Karen Espelund.

Men det som verken Ronny Aasland, Tom Fodstad eller Knut Kristvang fra Norges Fotballforbund fortalte Karen Espelund var at de hadde med seg en konkret forretningsplan til Rune Hauge.

De tre ønsket å stifte selskapet Sports Advice som blant annet skulle drive med megling av sponsoravtaler. Rune Hauge skulle på stiftelsestidspunket gå inn med 15 millioner kroner som sikret fotballagenten rett til å kjøpe hele selskapet for 30 millioner innen fem år.

De tre fra markedsavdelingen skulle forplikte seg til å jobbe i selskapet og var lovet millionlønninger. Men ideen strandet.

TVILTE: Rune Hauge sier til TV 2 at han tvilte på om Fotballforbundet var villig til å overføre deler av sponsorvirksomheten til et annet selskap. (Foto: Erlend Aas)
Ifølge Rune Hauge ble de ikke enige om betingelsene. Hauge ville ha en utvei dersom selskapet ikke tjente penger innen tre år. Dessuten innså Hauge og de tre kollegene fra Fotballforbundet at Karen Espelund neppe ville bifalle ideen.

Hauge: – Politisk vanskelig

Rune Hauge sier det ville vært hyggelig om de kunne overtatt sponsorvirksomheten til Norges Fotballforbund og drive den gjennom Profile Media.

– Men vi hadde vår tvil på om den politiske delen av Fotballforbundet var villig til å gå med på en overførsel av disse rettighetene, sier Hauge til TV 2.

Så du sa på en måte: Ja, prøv, men jeg tror dette blir vanskelig?

– Ja, det er riktig.

Hadde du inntrykk av at de kom som representanter for NFF, eller som privatpersoner, når de kom til München og presenterte denne forretningsideen?

– Nei, de kom som representanter for seg selv. Ja. Men jeg vil understreke at de hele tiden, gjennom disse samtalene, var opptatt av å ivareta interessene til Norges Fotballforbund, og som også var helt klart også i vår interesse. Ingen av partene ville skade Norges Fotballforbund med samtalene, sier Hauge om forretningssamtalene i München.

Var ukjent med München-turen

Karen Espelund sier hun nylig er blitt gjort kjent med det egentlige formålet med München-turen.

SKUFFET OG OVERRASKET: Karen Espelund sier at hun er overrasket og skuffet over de nye opplysningene om forsøket på å etablere et nytt, privat sponsorselskap. (Foto: Bjørn Sigurdsøn)
– Noen har ringt meg og gitt meg en del supplerende opplysninger som ikke jeg var kjent med, nå i høst. Og det er den graden av konkretisering om hvordan tre kollegaer i markedsavdelingen aktivt tenkte på et vis å bryte ut og danne eget selskap, og gamble på at deler av porteføljen rundt markeds- og medieavtalene skulle være med over.

Den delen har overrasket meg kraftig, og selvfølgelig skuffet meg. Det er de refleksjonene jeg gjør i ettertid. Det er ikke akseptabel atferd at man ikke er kjent med den type ting. Hvis de påberopte seg å operere på vegne av Norges Fotballforbund i den sammenheng, så er jo det selvfølgelig en stor overraskelse, sier Espelund om de nye opplysningene hun er gjort kjent med.

Vil du kalle det illojalt?

– Begreper og merkelapper skal ikke jeg være den første til å kaste ut. Men jeg synes vel det er en underlig atferd.

Hvilken portefølje er det ifølge deg de gamblet på å ta med seg?

– Det er jo de tunge avtalene Norges Fotballforbund har med mange av de store norske konsernene. Bama, Tine, Statoil ... mange av de store aktørene som har hatt et forhold til Norges fotballforbund veldig lenge.

Ifølge Karen Espelund hadde Ronny Aasland flere ganger i perioden 2005 til 2008 muntlig tatt opp ideen om å starte et privat selskap. Hun avviste forslagene hver gang.

Hvordan reagerte disse personene i markedsavdelingen på at du satte foten ned og sa at dette er helt uaktuelt?

– Nei, det endte jo da opp i et notat hvor jeg ba om at nå må dere skissere - finnes det andre veier ut av dette? Og jeg ba Ronny Aasland om å konkretisere, for det hadde vært veldig mye muntlig, hele tiden muntlige skisser og diskusjoner. Og stor var jo min overraskelse da i september 2008 fikk et notat som igjen skisserte akkurat samme konstruksjon som jeg gjentatte ganger hadde sagt ikke var akseptabel for Norges Fotballforbund, sier Espelund til TV 2.

NFF: – Konseptet ble forkastet

I en epost til TV 2 svarer informasjonssjef i Fotballforbundet Roger Solheim på vegne av Ronny Aasland:

«Konseptet ble forkastet etter møtet i Tyskland, og NFF besluttet å etablere et eget selskap innenfor egne strukturer, kalt Nordic Football, 100 prosent eid av NFF. Med andre ord: Konseptet ble forkastet før det kom på Espelunds bord, men modellen ble ivaretatt gjennom eget datterselskap.»