Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg ser på dette som et uttrykk for en europeisk frustrasjon, det har ikke vært lov til å påpeke feil og mangler overfor Europas ikke-vestlige minoriteter. Derfor lages det nå slike filmer, der man ønsker å presse muslimer ved å vise at «vi» har andre verdier enn «dere», sier religionshistoriker Hanne Nabintu Herland til tv2nyhetene.no om en ny reklamefilm som sprer seg på nettet.

Religionsforsker Hanne Nabintu Herland
I reklamefilmen fra den tyske undertøysprodusenten «Liaison dangereuse» provoserer den 25 år gamle modellen Miriam Wimmer med å knytte nakenhet til det arabiske hodeplagget niqab, som brukes som et religiøst symbol av mange muslimske kvinner, ikke minst i Europa.

Kjent tysk modell bak sløret

Wimmer, som tidligere er kjent for sine reklameoppdrag for Puma, Adidas og Ralph Lauren, stiger i filmen ut av dusjen og tørker seg, før hun etter hvert tar på seg en niqab.

Grunnen til at denne undertøysreklamen oppfattes som provoserende, er fordi det arabiske hodeplagget koples til seksualitet - og ikke til moral og dyd, mener religionshistoriker Hanne Nabintu Herland.

– Selv om man vil løfte fram europeiske verdier som en friere seksualitet, er det unødvendig å trampe på muslimers kulturelle plagg, kommenterer Herland.

– Det er dessuten ingen motsetning mellom å styrke respekten for europeiske verdier og samtidig vise respekt for andre kulturer, sier hun.

Tror filmen provoserer

Hijab og niqab skal ifølge islam brukes av kvinner for at de ikke skal tiltrekke seg seksuell oppmerksomhet. Filmen viser derimot kvinnen som seksuelt aggressiv og aktiv, og dette tror religionshistorikeren vil terge opp europeiske muslimer.

– Denne filmen sammenfaller med trender vi ser i Europa, en reaksjon på det såkalt problemfrie «multikulti»-samfunnet som mange ikke opplever som fullt så enkelt. Med denne filmen har man tatt tak i ekstremitetene på begge sidene for å tydeliggjøre konfliktene, sier Nabintu Herland til tv2nyhetene.no.