Norges eneste biodieselprodusent rammes av en ny avgift på biodiesel. Illustrasjonsfoto. (Foto: Kevin P. Casey/AFP)
Norges eneste biodieselprodusent rammes av en ny avgift på biodiesel. Illustrasjonsfoto. (Foto: Kevin P. Casey/AFP)

Biodiesel-produsent permitterer

Norges eneste produsent av biodiesel rammes av ny avgift.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den rødgrønne regjeringen innfører en avgift på biodiesel som gjør at miljøvennlig diesel blir vesentlig dyrere enn fossil diesel. Både transportnæringen og miljøbevegelsen har reagert kraftig på avgiften, og nå kan konsekvensen bli at arbeidsplasser i Fredrikstad forsvinner.

Uniol i Fredrikstad, Norges eneste biodiesel-produsent, sendte fredag ut permitteringsvarsel til sine ansatte. I løpet av 14 dager må situasjonen for bedriften avklares, for da vil kassen være tom.

Kundene forsvinner

– Den avgiften som kom i statsbudsjettet, uten forvarsel, gjorde at eierne våre ikke ville legge inn mer penger i driften. Det sier seg selv at når biodiesel blir tre kroner dyrere per liter, så faller kjøperne bort. Da er det ikke nok for oss å gjøre, sier konstituert administrerende direktør i Uniol, Thore Eilertsen, til TV 2 Nyhetene.

Fabrikken ble åpnet av miljø- og utviklingsminister Erik Solheim fra SV 22. juni i år. Planen var å produsere 100 millioner liter biodiesel per år. Nå ser det framtiden mørk ut om ikke regjeringen gjør retrett.

Grønt drivstoff

– Dette handler om næringspolitikk langt ut over Uniol. Endrer man rammmebetingelsene for en ny klimaaktør, skremmer man investorer som kunne tenke seg å satse penger på gode miljøprosjekter, sier Eilertsen.

Biodiesel er et av de få virkemidlene vi har til å gjøre noe med klimagassutslippene i transportsektoren. Første generasjon biodiesel kutter utslippene med om lag 45 prosent, mens andre generasjon drivstoff kutter utslippene med mellom 80 og 90 prosent, ifølge miljøorganisasjonen Zero.