Bare så det er klinkede klart. Jeg er absolutt ingen fan av Hitler. Snarere tvert i mot. Men jeg leker bare litt med en tanke: Hvis Hitler hadde levd nå, og skulle være pådriver for å lange en enkel, robust og rimelig bil til det tyske folk - slik som oppgaven som resulterte i VW Bobla var – hadde da resultatet blitt som femte generasjon VW Polo?

Plass

Når jeg setter meg inn i VW Polo viker den med en gang litt enkel - men langt i fra simpel. Materialkvaliteten er god – finishen overrasker og ergonomien er som alltid i tyske biler, god.

Plassen foran er raus: Og sportssetene i vår testbil er gode å sitte i og pene å se på. Bakseteplassen imponerer ikke spesielt. Men barn sitter helt ok – det er noen helt klare fysisk begrensninger her. Polo er ”bare” 3,97 meter lang. Bagasjerommet er dypt med rette vegger og absolutt akseptabelt – sett i lys av de nevnte begrensningene.

Store koppholdere og bra med smårom til å legge fra seg småtterier i finnes også, en liten, men viktig og praktisk detalj som faktisk betyr litt i hverdagen.

Les vår stortest av VW Polo - klikk her:

Formspråk

Pent instrumenthus med lettleste instrumenter (Foto: Benny Christensen)

Designet har helt klart pregat av VWs nye formspråk, og du ”ser ” både VW Golf, Scirocco og Passat i denne. Nye Polo er den klart peneste hittil. Jeg tipper at mange vil forveksle den med VW Golf. Størrelsemessig har nye VW Polo stadig krøpet oppover. Og femte generasjon byr på mer plass enn i de første Golfene.

Nye Polo kjører også veldig godt. Den er stabil og fin på veien, litt stram i fjæringsoppsettet, men uten at det går ut over komforten som er overraskende god. Oversikten er også fin og store vinduer slipper inn bra med lys. Alt av funksjoner er lettbetjent og intuitivt – samtidig som det ser pent, ryddig og moderne ut. Enkelt, ja. Simpelt, nei – absolutt ikke!

Litt snau motor

Men den 3-sylindrede motoren på en 1,2-liter er litt snau og treg. Hele 14,1 sekunder tar 0–100 km/t. Lyden er litt rar – minner om Daihatsu Charade fra tidlig på 80-tallet. Bunndraget er ikke det helt store. Og den må ruses litt mer enn normalt ved for eksempel bakkestart. Når du først har kommet opp i fart derimot så er det så funker den helt fint.

Bensinforbruket er oppgitt til 0,55 l/mil som er helt greit. Men i forhold til de beste dieselmotorene som vi nå begynner å venne oss til, så kan det allikevel oppfattes som litt høy. CO2-utslippet er på128 g/km og også det er helt greit.

Vi du være enda mer miljøvennlig, så finnes det Bluemotion-utgaver med lavere utslipp. For VW tilbyr som vanlig et godt knippe av forskjellige motorer, både i bensin og dieselvarianter.

Den etter hvert så kjente 7-trinns DSG-girkassa finnes tilgjengelig i Polo.

Har du ikke nok penger? Les alt om brukte VW Polo, klikk her:

Polo i flere nivåer

Frontlykter og grill er blant nyhetene (Foto: Benny Christensen)

Du får VW Polo i tre utstyrsnivåer. Trendline og ser den enkleste, fulgt av Comfortline og topputgaven Highline. Sparebøssa BlueMotoion, sprekingen GTI og Polo i Fjellreven-jakke, Polo Cross, kommer alle til neste år. Da er målet til importøren å selge 1800 biler - mot årets 900.

Den etter hvert så kjente 7-trinns DSG-girkassa finnes tilgjengelig i Polo.

Rimeligste VW Polo koster nå 170 000 kroner. Vår testbil en greit utstyrt Comfortline koster 200 000 kroner og er et godt valg. Eventuelt med litt større motor.

Kvaliteten er god og tradisjonelt holder den seg også godt i pris som bruktbil

Alt i alt er VW Polo en kjempekurant småbil. Og den består ”Hitler-målsettingen” med glans: Den er både rimelig, solid og enkel.

Behov for større bil, les test av VW Passat her:

VW Polo er en pen bil. (Foto: Benny Christensen)