Mercedes S-klasse
Mercedes S-klasse

Topp 5: Vinterbiler

Gruer du deg til snøen kommer? Med disse blir vinteren en lek!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her er lista over bilene som gjør denne årstiden til en mye hyggeligere opplevelse.

Alle er bedømt etter kategoriene framkommelighet, kjøreegenskaper og Broom-faktor. I tillegg har samtlige biler på lista én spesialegenskap, som gjør den best i sitt segment.

1) Den beste: Mercedes S 350 CDI 4MATIC Blue EFFICIENCY

Mercedes S-klasse

Skal vi tenke framkommelighet, ytelser, komfort, og passiv og aktiv sikkerhet - og glemme pris - er det Mercedes S-klasse 4Matic som kroner på toppen. I forhold til en SUV, hjelper det lavere tyngdepunktet på kjøreegenskapene. S-Klasse er en meget god bil å ratte. Den har forutsigbare kjøreegenskaper og sitter godt på veien. Luftfjæringen gjør også at du kan heve bilen, om bakkeklaringen skulle være for dårlig.

Tenker vi aktiv sikkerhet, så har vi her både kjøreegenskaper og kraft til å kunne kjøre seg ut av situasjonene. Men skulle uhellet være ute, er det få steder man sitter sikrere. Dette er noe av det mest optimale for norske vinterveier!

Andre som er verdt å nevne: Audi A6 Allroad, Subaru Impreza 2,0 diesel, Porsche Cayenne Turbo

Mercedes S-klasse fra 150 000 kroner. Klikk her.

2) Den sportslige: Porsche 911 Carrera 4

Porsche 911

En sportsbil på vinterføre, tenker du? Vi i Broom tenker: JA! Selv om det laver ned og veiene kan brukes av de meiebefengte, som Koss og Karlstad, betyr det ikke at man skal gi slipp på all lidenskapen. Porsche lager biler som kvalitetsmessig tåler en norsk vinter. Firehjulstrekksystemet er bra. Kjøreegenskapene helt utrolige. Selv om det kanskje lønner seg å heve 911-en et par centimeter, så fortjener denne absolutt en plass på lista. Også er det ingen ting som er mer porno enn en 911 med skistativ!

Andre som er verdt å nevne: Nissan GT-R, Lamborghini Gallardo

Ikke råd til en ny 911. Klikk her for å lese bruktbiltest.

3) Den raskeste: Subaru Impreza WRX Sti

Subaru Impreza WRX STI

Det er ingen biler som er raskere fra A til B på en norsk vintervei enn denne. 300 hester gir deg fartsressursene du trenger, og firehjulstrekksystemet i Subaru Impreza WRX Sti er det beste på markedet. Her har du en aktiv differensial som fordeler kreftene forover og bakover. I tillegg får det ytterste bakhjulet ekstra kraft, for å motvirke understyring. Kraft og veigrep gjør denne bilen til en vinner, som du den ene dagen kan kjøre til butikken - og den andre dagen vinne rally med!

Andre som er verdt å nevne: Mitsubishi EVO X

4) Den familievennlige: VW Tiguan

VW Tiguan (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Det holder ikke kun å ha firehjulstrekk, hvis man skal ha en god vinterbil. Den må ha gode kjøreegenskaper og være lett å lese også - for å klare sikrest mulig samferdsel. Skal du kombinere framkommelighet, kjørbarhet, og familievennlighet - med en pris som ikke blir på den andre siden av astronomisk - så er Volkswagen Tiguan det beste alternativet. Her finner vi meget gode kjøreegenskaper, plass til voksne og barn, gode ytelser, og en fornuftig pris. En meget bra bil.

Andre som er verdt å nevne: BMW X1, Skoda Jeti, Mitsubishi Outlander

5) Den billigste: Daihatsu Sirion

Daihatsu Sirion

Suzuki er konger i det norske nybilmarkedet for de billigste firehjulstrekkerne. De har både Swift, Jimny og Liana til rett over 210 000 kroner. Men den billigste kommer fra Daihatsu og heter Sirion. Dette er en billigbil, så du skal ikke forvente edeltre og conolly-skinn i interiøret. Men det er praktisk og funksjonelt. Det som er veldig bra på denne bilen, er overraskende god bakkeklaring, der du sjelden slår nedi. Noe som kan være et problem på norsk vinterføre, med issvuller og andre hinder.

Andre som er verdt å nevne: Fiat Panda Climbing, Suzuki Swift, Suzuki Jimny

Les mer om Daihatsu Sirion i Brooms nybilguide.