Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Livet er urettferdig noen ganger. Her har jeg takket ja til å gjøre tre BMW-prøvekjøringer på èn dag. En skikkelig maraton som kommer i stand fordi BMW-importøren har klart å trylle fram tre helt nye biler og stilt dem til vår disposisjon.

Urettferdig? Høres ikke dette ut som en skikkelig drømmedag? Joda, men her har jeg falt pladask for en bil og kjenner at det kribler i fingrene etter å ta den med på en skikkelig langtur. Og så skal den leveres tilbake etter tre superkorte timer!

Vi snakker altså om BMWs splitter nye femdørs og fireseters sportscoupe. Nærmere bestemt 535i Gran Turismo med 3-liter og 306 hestekrefter.

Kjøreglede: 6/6

Denne bilen er ekstremt god å kjøre. Der, like greit å si det med en gang!

Jeg setter med ned i setet og finner meg til rette umiddelbart. I kjent BMW-stil er føreren i sentrum. Her skal det kjøres bil. Og BMW har gjort jobben enkel, her er det bare å velge:

Supert chassis og aktivt understell som kan justeres fra Comfort til Sport +. Ja, du leste riktig. Når Sport ikke er nok, har du Sport +. Da blir understellet knallhardt, den girer kjappere (seriøst mye kjappere, faktisk) og styringen blir enda mer direkte.

Den blir akkurat som en tuner ville gjort det. Fullt fokus på sporty kjøring. Men du kan altså også kose deg med 100 prosent komfort og mykt understell når det passer. Det beste fra begge verdener!

Interiør/plass: 5/6

Tenk deg en sporty stressless: Da er du veldig nært dette førersetet. Rett og slett et av de beste setene jeg noen gang har vært borti.

Resten av førermiljøet er litt mer på det jevne. Jeg savner cockpit-følelsen BMW var så bra på tidligere. Men det ser bra ut og materialkvaliteten er akkurat så høy som den må være i denne klassen.

Litt smale seterygger i de to baksetene, men plassen er mer enn god nok - også i høyden. Det siste går dessverre ut over designet, mer om det senere.

Bagasjerommet imponerer absolutt ikke, dette er ikke bilen for deg som egentlig trenger stasjonsvogn.

Motor: 6/6

3 liter og 306 hestekrefter. Jeg forventer kanskje litt mer racerbil-følelse enn det jeg får her. Men det har selvfølgelig veldig mye å gjøre med at bilen er så bunnsolid og så kultivert.

Motoren passer bilen perfekt. Sterk og kjapp og med skikkelig moment. Støydempingen er kjempegod. Kickdown skjer i to trinn, med pedalen helt i bånn kommer det ordentlig godlyd, et diskret brøl (hvis et brøl kan være diskret).

Design: 3/6

Første gang jeg fikk se bilder av denne, ble jeg skuffet. 5-serie Gran Turismo ser litt klumpete og rar ut på bilder. Den er heldigvis bedre i virkeligheten, men dette er ikke noe stort stykke designarbeid.

Jeg får ikke helt taket på hva BMW har tenkt. Er dette et slags bindeledd mellom 5-serien og en SUV? Litt hevet og med 4x4 tror jeg plutselig den ville tatt seg mye bedre ut. Kanskje kommer den versjonen etter hvert?

Først og fremst blir hekken for tung. Taklinja burde vært skråere, men det ville selvfølgelig gått ut over plassen i baksetet.

Og sammenlignet med biler som Mercedes CLS, Passat CC og Audi A5 Sportback, er det lett å se at BMW ikke har truffet helt blink med designet.

Miljø/økonomi. 4/6

Startpris på denne utgaven: 1 014 900 kroner. Pris på bilen jeg kjører: 1 463 300 kroner. Ja, du leser riktig. Her er det "ekstrautstyr" for nesten 450 000 kroner. Det får du jo faktisk en fin nybil for.

Snittforbruk på 0,89 liter/mila er knallbra for en bil som denne. Co2 på 209 gram/km er også bra - selv om du neppe vinner noen nye miljøvern-venner med denne bilen uansett.

Uansett: Jeg klarer ikke å synes at denne bilen er FOR dyr. Her får du nemlig det du betaler for. Du får en gjennomført luksusbil. Hadde dette vært en klokke, ville den hatt logoen til en av de mest ekskluvise sveitsiske klokkemakerne på urskiva. Da får vi bare godt ta det koster ikke bare litt, men veldig mye.

Konklusjon: 5/6

Hadde jeg hatt en kamerat som hadde lagt igjen noe på siste Kirkenes-tur - for eksempel husnøklene sine - ville jeg vært førstemann til å tilby meg å hente dem for ham. Og jeg skulle kjørt opp og ned. I denne bilen.

Dette er en konge-cruisebil. Alt stemmer, alt er helt riktig og det er liksom ingen kompromisser noen steder. Samtidig er det passe sært med fire seter og lite bagasjerom. Som du skjønner elsker jeg ikke utseendet, men det er også bortimot det eneste. Heldige er de som kommer til å kjøpe denne bilen!