Grans stinkende vann (Foto: TV 2 hjelper deg)
Grans stinkende vann (Foto: TV 2 hjelper deg)

Flaskevann stinket bensin

Grans innrømmer produksjonsproblemer. Les e-posten som kundene ikke skulle få snusen i.

Bjarte Halleraker fra Haugesund fikk seg litt av en overraskelse da flasken med Taffel mineralvann fra Grans både stinket og smakte bensin.

- Det var veldig overraskende. Det er ikke det du forventer når du skal ta deg et glass med friskt mineralvann, sier Halleraker til TV 2 hjelper deg.

Les også: Fjerner omstridt tilsetningsstoff

Les også: Taxinæringen fikk refs etter TV2-innslag

Les også: Samsung knuser konkurrentene

- Ikke fortell at vi sliter med "sniffern"

Overraskelsen ble større da han mottok en feilsendt e-post fra Grans etter å ha henvendt seg til administrerende direktør Morten Gran, og fortalt om den stinkende flasken. Ved en feiltakelse mottok nemlig Halleraker en e-post som hadde gått internt på huset hos Grans, signert Grans-sjefen:

HER ER MAILEN SENDT FRA ADMINISTERENDE DIREKTØR MORTEN GRAN:

hmm! Ikke bra.

Uansett må vi IKKE fortelle kunden at vi sliter med "sniffern".

Tar dere action på denne?

:) Morten (red.mrk.: Morten Gran, administrerende direktør i Grans)

- Pinlig

Den såkalte ”sniffer’n” er et apparat som skal luke vekk returflasker som inneholder helseskadelige stoffer. Bjarte Halleraker fikk altså vite at Grans har problemer med sin ”sniffer”, men at de ikke vil at kunden skal få vite om dette.

-Dette synes jeg vitner om mangel på respekt for oss som forbrukere. Det er pinlig at en så stor og seriøs aktør vet om at de har et problem, men likevel ønsker å skjule dette for kundene, sier Halleraker.

- Ingenting å skjule

Administrerende direktør i Grans sier at e-posten som Bjarte Halleraker fikk selvsagt ikke skulle vært sendt til kunden.

– Det beklager vi. Vårt hovedfokus er at kunden skal være fornøyd. Vi ønsket ikke å fortelle kunden om alle våre tekniske utfordringer internt siden det kunne misforstås. Vi har ingenting å skjule, sier Morten Gran.

- Grovt brudd på tilliten

Forbrukerrådet mener at saken stinker.

- Dette er jo ikke bra. Når man kjøper en flaske brus, så forventer man at den er renset for farlige stoffer. Når i tillegg leverandøren har holdt tilbake informasjon, så er dette et grovt brudd på tilliten til forbruker, sier Serine Lomeland Jacobsen i Forbrukerrådet.

Kan ikke forklare

Morten Gran forklarer at det sannsynligvis har vært bensin på Taffel-flasken tidligere.

- Den har da ikke blitt oppdaget av vår detektor som skal registrere slike lukter, sier direktøren.

- I dette konkrete tilfellet stoppet vi produksjonen i to dager. Vi rettet opp feilen, og så satte vi i gang produksjonen når alt var i orden igjen, sier Gran.

Han kan imidlertid ikke forklare hvordan Taffel-flasken med bensinsmak likevel havnet i butikkhyllene. Morten Gran mener forbrukerne ikke behøver å bekymre seg for om flere slike flasker er på markedet.

–Sjansen for det er veldig liten, sier han.