Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Merke: Hummer Modell: H1 Årsmodell: 2006 Motor: 6,5-liter V8 diesel, ca 200 hk Km. stand: 18 700 Pris: 729 000,-

Hummer H1 er så stor og brutal at det er med en viss ærbødighet jeg nærmer meg den. Dette er noe av det mest brutale som du kan kjøre lovlig med på norske veier. Samtidig som det er noe av det mest politisk ukorrekte som finnes.

Bilen med det mildt sagt særegne utseendet var opprinnelig et rent militærkjøretøy. Og det var først etter Gulf-krigen i 1990-91 at den ble ordentlig kjent. Og etter sterkt press fra blant annet skuespilleren Arnold Schwarzenegger, kom den i regulær produksjon i 1992 og ble lagd fram til 2006.

Ikke kjæreste-bil

Det er helt utrolig at den så stor bil har en så liten og trang førerplass. Midtkonsollen derimot, er ikke liten. Den er på størrelse med danskenes stolthet – Himmelbjerget. Så liker du å stryke kjæresten din forsiktig på låret under kjøreturen, må du velge en annen bil – du når nemlig ikke bort.

Når du ser denne fronten i bakspeilet blir du litt skræmt ja... (Foto: Sigmund Bade)

Kanskje greit nok tross alt. Med denne brede kolossen trenger du å konsentrere deg om veien helt og fullt, for H1 tar nesten hele kjørefeltet. Ikke det at det er noen krise å komme nedi grøfta med denne, for det takler Hummeren. Men ser liksom litt dumt, når veien går rett ved siden av...

Respekt

At du setter deg i respekt hos andre trafikkanter er det ingen tvil om. Med stive, angstfylte blikke bremser møtende bilister ned og kjører nesten i grøfta når du møter dem på en smal vei. Til og med tøffingene med capsen bak-fram i BMW-er med altfor store hjul viser deg respekt når du kommer dundrende i denne...

Det må være noen ur-instinkter som slår inn - noe med den største og sterkestes rett.

Komfort

Moro? Ja- hysterisk morsomt! Du er litt King-Kong der du sitter nedi den lille skyttergrava – omtrent som i en tanks.

I alle fall om du ikke skal kjøre for langt. For støynivået fra 6,5-liters V8 dieselen og komfort på linje med en tilårskommen Landrover Defender (uten sammenliknig forøvrig), gjør ikke akkurat H1 noe komfort-krysser for mange og lange mil nedover kontinentet.

Praktisk?

Akkurat denne bilen har fire separate seter, og Benny koser seg bak rattet. (Foto: Sigmund Bade)

Vår testbil er en sjelden utgave med fire separate seter – det gjør den jo litt praktisk. Lasteplanet da? Nei – her går mesteparten av plassen bort i hjulhus for de røslige bakhjulene, men et par ølkasser får du i hvert fall med deg.

Parkeringshus skal du bare glemme. Husk at denne er laget for ørkenen og der er det ikke så tett mellom søylene...

Mekanisk:

De fleste H1 har 6,5-liter V8-motor fra GM som brenner diesel, og er sterk som en bjønn – eller gorilla. Den høres ut som et pukkverk når den startes kald, men det skal være slik.

Den har automatgir så klart – hvis ikke hadde jo ikke amerikanske soldater klart å kjøre den (tenk om de hadde blitt puttet inn i en Volvo-felt - det kunne blitt komikveld). Reduksjonsgir er så klart på plass – og framkommeligheten er bare helt rå.

Testbilen

Klikk her for å se annonsen til Norges råeste Hummer H1:

Testeksemplaret er påkostet astronomiske summer – og er den desidert fineste Hummer H1 jeg noen gang har sett. Riktig farge, riktig utstyr – og utrolig strøken. Innrømmer at jeg fikk litt akutt ha-begjær av denne. Takk til Prestmarken bil for velvillig utlån av tøff Hummer H1. Blir denne for dyr, kan det jo være greit å vite at du får H1 fra ca. 300 000 kroner - og oppover!

Kjapt oppsummert:

Interiør: Kjempetøft

Eksteriør: Enda tøffere enn interiøret

Mekanisk: Solid

På veien: Bedre utenfor

For: Du har liten tissefant...

Mot: Du hater å fylle drivstoff...

Les mer om Hummer i vår bruktbil-guide -klikk her:

Benny mener:

Grovt hjuloppheng som tåler mye juling. (Foto: Sigmund Bade)

La det være sagt med en gang: Dette er solid redskap som tåler mye juling. 6,5-liter dieselen er den samme motoren som man finner i eldre Chverolet Suburban og Tahoe. Den elektriske driveren til dieselpumpa er et svakt punkt her. Selve diesel-pumpa her fått et ufortjent dårlig rykte, og går sjelden i stykker. Fødepumpa derimot kan ta kvelden, men den koster bare noen hundrelapper.

Bremseskiver, samt kuler og ledd i forstilling bør også sjekkes – og samtidig som du er under bilen ser du etter oljelekkasjer og sjekker mellomakselkryssene. Deletilgangen er god – og prisene lave, men du må bestille via internett og fra USA.

Visste du at:

Det finnes massevis av gromt utstyr å få tak i til H1. Alt i fra sett med om bygging til beltedrift, til krom-pakker og originale ekstralys for å nevne noe.

Den originale HMWV tåler å kjøre over en håndgranat som detonerer?

Den skal kunne tåle å bli droppet i fra et helikopter?

Den tar endel plass på veien, den godeste Hummer H1 (Foto: Sigmund Bade)