Taxi. (Foto: TV 2)
Taxi. (Foto: TV 2)

Taxinæringen får refs etter TV 2-innslag

Forbrukerrådet har sendt krasse brev til taxiselskapene som tar oppmøtetakst på Vippetangen i Oslo.

I midten av september kunne TV 2 hjelper deg avsløre at flere drosjeselskaper i mange år har beregnet hentetakst når de plukker opp kunder på taxiholdeplassen ved fergeterminalen på Vippetangen i Oslo.

Se innslaget nederst på siden.

Dette har skjedd uten at det har blitt foretatt bestilling, og uten at forbrukerne blir gjort oppmerksom på ordningen.

-Uakseptabel praksis

– Dette er en uakseptabel praksis som bidrar til forvirring og usikkerhet blant forbrukerne om hvilke priser drosjene beregner. sier regiondirektør Benedicte Bergseng Mælan i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet skriver derfor brev til både Norges Taxiforbund og to drosjeselskap. Holdeplassen på Vipptangen er en ordinær holdeplass for drosjene i Oslo.

For 40 år siden sto det en mann på kaien som så an antallet passasjerer som kom med båtene og deretter ringte etter et passende antall drosjer. Bransjen har fortsatt å beregne hentetakst siden den tid.

339382

Her kan du lese Forbrukerrådets klagebrev til Norges Taxiforbund, City Taxi og Norgestaxi

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag klokken 20.30