sxcfb803 (Foto: ScanPix)
sxcfb803 (Foto: ScanPix)

- Jeg har mistet tre år

En åpenhjertig Petter Solberg om oppturer og nedturer - og kontrakter han ikke burde skrevet under på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Hvordan føler du deg nå, Petter Solberg?

- Veldig bra! Jeg føler at jeg er tilbake der jeg hører hjemme, med å kjempe i toppen av Rally VM!

Under den siste VM-runden i Rally gjorde Petter Solberg et kjemperesultat. I samme bil, en Citroën C4, som Sebastien Loeb, på favorittunderlaget til franskmannen, klarte han å kjempe helt i toppen. Dette med kun to og en halv dags test, i en bil Loeb har kjørt i over 60 løp. I rallymiljøet har hans etappeseire blitt et slags punktum for diskusjonen om det har vært Petter eller bilen det har vært feil med de siste årene.

- Hva mener du? Er dette det endelige beviset på at det var bilen som var feil. Ikke deg?

Ikke helt "killer"

- For meg er det i hvert fall slik. Jeg håpet, men var ikke sikker på at jeg skulle kjøre så fort med en ny bil på så kort tid. Spesielt på asfalt.

- Du vant den tolvte fartsetappen, foran både Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen. Begge er førsteførere i hvert sitt fabrikkteam, de kjempet en durabelig kamp mot hverandre og underlaget er ikke din favoritt. Hva tenkte du da?

- Jeg synes ikke resultatet var helt "killer." Men jeg sammenlignet tidene med det Loeb kjørte med samme bil i fjor, bilen jeg kjørte var jo ikke av helt siste modell, og han kjørte ikke noe fortere da enn det jeg gjorde nå. Og det var det jeg ble mest fornøyd over.

Her kan du lese mer om Petters nye bil i "sivil" utgave:

Bare nedover

- Men helt ærlig, du må jo ha syntes at det var rått å vinne den etappen?

- Joda, det var helt verst! Men du må ikke glemme at jeg fortsatt ikke sitter i noe fabrikksete. At ting fortsatt ikke er klart til neste år. Så jeg slapper ikke helt av. Men det har vært noen år uten denna følelsen da, for å si det sånn.

Petter Solberg ble verdensmester i rally i 2003. I 2004 var han føreren med flest etappeseiere, men hyppige tekniske problemer frarøvet han en reell sjanse til å kjempe om VM-tittelen. Og derifra gikk det bare nedover i Subaru-teamet.

- I 2005 vant jeg i Mexico med den nye bilen til det året. Men jeg sa fort i fra at "detta kommer ikke til å gå noe bra." Likevel ville de ikke lytte.

Isfront

Prodrive heter det engelske motorsportfirmaet som hadde ansvaret for Subaru-fabrikkens satsing i Rally-VM. I etterpåklokskapens lys kan man se at deres suksess i 2003 avlet en del mindre positive tendenser.

sxcfb7fd (Foto: Scanpix)
sxcfb7fd (Foto: Scanpix)

David Richards, som er sjef i Prodrive, hadde vel en følelse av å ha løst rallygåten, og ville prøve seg på større og mer utfordrende oppgaver (les: Formel 1). Dette, og en del andre faktorer, gjorde at Prodrive mistet mye av sitt fokus.

Når Petter etter hvert begynte å uttale seg i offentlighet om problemene, oppsto det en større og større isfront mellom han og teamledelsen.

- Jeg pusha jo hardt hver eneste dag, sånn at vi skulle kunne kjempe oss tilbake, men det nytta ikke. Det dreide seg om en del ting med bilen som burde vært gjort annerledes.

Pushet hardt

- Konkret hva var feil?

- Støtdempere, fjæringsvandring, geometri og servostyring. Verst var vel støtdemperne og styringa.

- Presset du teamet for hardt, er det en del av grunnen til at det gikk så dårlig?

- Det er ikke lett å vinne Rally-VM. Vi var det minste teamet med minst penger, så da må man jobbe ekstra hardt. Jeg pushet så hardt jeg kunne.

Den kalles bare "Petter-bilen". Les mer om Subaru Impreza her:

Takk for sist

- Etter hvert var det noen ansatte i Prodrive som gikk ut i det engelske motorsportukebladet Autosport og sa at det var du som var skylden i problemene. Hva syntes du om det?

- Jeg ble ikke overraska. Noe måtte dem jo skylde på. Men du så jo hva de gjorde da Marcus (Grönholm, red. anm.) skulle kjøre!

Som for å komme med et slags "takk for sist" til Petter, brukte Prodrive penger av egen lomme for å bevise at bilen deres holdt mål. De hyret inn finske Marcus Grönholm, og stilte til start i Rally Portugal i år, etter at Subaru offisielt hadde trukket seg ut. Finnen kjørte overraskende bra med bilen, men det var ikke helt uten grunn mener Solberg.

Klar for Wales

- De byttet ut både dempere og styring før det løpet ja, noe som betyr minst et sekund per kilometer. Litt for å seint å bytte de delene, spør du me...

- I 2005 skrev jeg under på en fireårskontrakt med Subaru, der de (Prodrive) lovet meg at de skulle satse sånn jeg ville. Det løftet holdt de ikke. Jeg hadde tilbud fra andre team, og ser nok at mye hadde vært annerledes hvis jeg ikke hadde skrevet under på det papiret. Jeg har mistet tre år. Det høres kanskje litt brutalt ut, men sånn er det.

- Fredag 23. oktober er det klar for sesongavslutningen i Rally-VM. Rally Wales går på grus, og du har vunnet der fire ganger på rad i årene 2002 til og med 2005. Seieren din der i 2005 var forøvrig din siste VM-seier. Hva tror du om sjansene dine?

Kjører for å vinne

- Du må ikke glemme at Citroën C4-en fortsatt er ny for meg. Og at jeg aldri har kjørt den i løp på grus. Men jeg tror jeg kan finne både oppsett og følelsen enda fortere enn det jeg gjorde i Katalonia, og jeg tror jeg har en sjanse til å kjempe helt i toppen.

- Har Citroën kommet med noen stallordre til deg, gitt deg beskjed om å holde deg bak Loeb, for eksempel?

- Nei, med mindre det skulle skje noe helt spesielt. Så jeg kan kjøre for å vinne.

- Og det skal du gjøre?

- Jeg er fortsatt litt usikker på hvor fort jeg klarer å omstille meg til bilen, men ja. Denne gangen kjører jeg for å vinne!

sxd02d45 (Foto: ScanPix)
sxd02d45 (Foto: ScanPix)