Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Porsche 917 er tidenes tøffeste racerbil
Porsche 917 er tidenes tøffeste racerbil

Topp 5: Racerbiler

Her er er fem av de beste racerbilene noensinne.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første billøp kom rett etter den første bilen og det første Grand Prix var allerede i 1906 på Le Mans. Opp igjennom tidene har det vært noen fantastiske racerbiler og dette er fem av de beste asfaltracerene noensinne..

1. Porsche 917

Porsche-917-Le-Mans

Det er vanskelig å plukke ut fem racerbiler, da er det faktisk lettere å plukke ut den beste. Og det er flere grunner til at dette er verdens kuleste racerbil.

Den første er at Steve McQueen – tidenes tøffeste mann – har kjørt den i filmen LeMans. Den andre er at den har en girspak i balsatre. Den tredje at den hadde vanvittige 1580 hestekrefter i åpen Can-Am-utgave, og dette er fortsatt den kraftigste racerbilen for banekjøring.

I Can-Am-versjonen hadde Porsche turbomatet den tolvsylindra boksermotoren på 5,4 liter, og bilen var så suksessrik at hele serien til slutt brøt sammen. Da Porsche trakk seg ut, var det ingen andre igjen. Dette er ikke en spesielt lettkjørt bil, men fy så tøff.

2. Mercedes-Benz W196

Stirling Moss med bilen og startnummeret han vant Millie Miglia med i 1955.

Juan Manuell Fangio, Stirling Moss, Formel 1, Millie Miglia og en tragisk dag på Le Mans. Ikke bare er den blant de peneste racerbilene i historien. Det er også en av de beste. Den vant 9 av de 12 Formel 1-løpene den stilte opp i. Og det var første bil med desmodromiske ventiler og bensininnsprøytning.

Stirling Moss vant Mille Miglia med startnummer 722 – og navnet på sportsvognen var 300 SLR. Mercedes har senere brukt startnummeret i sin heftigste versjon av Mercedes-Benz SLR McLaren. 300 SLR vant Targa Flori og hele World Sportscar Championship i 1955.

Se da Jan Erik fikk kjøre Mercedes-Benz SLR McLaren.

Men den er nok aller mest kjent for å ha tatt livet av 82 tilskuere på Le Mans i 1955. Pierre Levegh satt bak rattet da bilen fløy opp på tribunen. Løpet ble likevel ikke stoppet, da løpsledelsen var redd for at publikum som forlot tribunene kunne blokkere sykebilene som var på vei inn. Etter krasjet trakk Mercedes-Benz seg fra internasjonal bilsport, og det tok lang tid før de kom tilbake.

3. McLaren MP4/4

Ayrton Senna vent tittelen i 1988 hårfint foran teamkompis Alain Prost. (Foto: Paul Lannuier, lisensiert under Creative Commons 2.0 lisens.)

Ayrton Senna og Alain Prost er de to førerne, etter Michael Schumacher, med flest seire. 1988 var deres første år som teamkompiser, uten at det var særlig gode venner av den grunn. Til sammen vant de 15 av 16 løp, og det eneste som hindret dem fra å gjøre rent bord, var en teknisk feil for Prost i Monza, mens Senna krasjet i en bil han var i ferd med å ta igjen med en runde.

I løpet av sesongen fikk Prost flest poeng, men Senna tok flest seiere og vant sesongen. I 1988 var det kun de elleve beste resultatene som ble stående. Honda sto for motoriseringen, og dette var siste året med 1,5-liters turbomotorer.

Gordon Murray – mannen bak superbilen McLaren F1 – designet bilen. Han må ta mye av æren for at McLarens førere var de eneste med en tittelsjanse. I Monaco kom Senna på pole position. 1,5 sekunder foran Alain Prost, som på sin side var ett sekund foran tredjeplassen. I dag er feltet så tett at det kan skille under to sekunder fra første til siste startposisjon.

McLaren kommer med en ny superbil. Les mer om den her:

4. Ford GT40

Ford GT40 i fargene som vant Le Mans 1966.

Den vant 24-timersløpet på Le Mans fire ganger på rad, og den ser utrolig tøff ut. Men noen stor nyvinning var det ikke. Bilen var tung og hadde ikke klart seg like bra hvis det ikke var for en diger V8er. Her er det historien alene som gjør at den fortjener en plass på lista.

Henry Ford forsøkte å kjøpe Ferrari og dealen var så godt som i boks, men i siste øyeblikk skar det seg. Da bestemte han seg for å knuse italienerne istedenfor. Noe Ford klarte med stil. Likevel var det først etter at både Ford og Ferrari hadde trukket sine fabrikkteam at legendestatusen ble sikret.

Et av tidenes beste løp

Jackie Ickx på vei mot seier i 1969.

I 1969 kjørte Jacky Ickx og Jackie Oliver chassis nummer P/1075, den samme bilen som vant Le Mans året før. Hovedmotstanderen var Porsche som stilte opp med noen ekstremt raske 917 – ingen kom i mål. De hadde også med seg noen litt tregere 908.

Hele løpet begynte med at Ickx spaserte rolig over banen, etter at alle de andre hadde kjørt avgårde. Ickx protesterte mot den tradisjonelle Le Mans-starten hvor du løper fra motsatt side av banen og inn i bilen før du starter.

Vinnerbilen var derfor helt sist, men etter mange timer og tidlig dominans av Porsche 917 sto til slutt løpet mellom Jackie Ickx og Hans Hermann i en Porshce 908.

Porscha var ikke lenger helt frisk, men de to holdt følge med hverandre til siste slutt. Ledelsen skiftet mange ganger de siste rundene, før til slutt Ford GT40 vant med 1200 meter. Og løpet regnes som det beste i Le Mans-historie.

Se den spennende slutten av løpet.

5. Lotus 79

Lotus 79 var den første ekte ground effect-bilen. (Foto: Mike Powell, lisensiert under Creative Commons 2.0 lisens)

Colin Chapman og Lotus ønsket aldri å konkurrere på lik linje med de andre. De ønsket å pushe de tekniske grensene så langt at de hadde en fordel som gjorde at de vant. Lotus 79 er den siste bilen de vant Formel 1-mesterskapet og hadde såkalt ”ground effect”. Da fungerer hele bilen som en diger vinge, og du kan holde ekstrem hastighet gjennom svingene.

Mario Andretti vant tittelen med den i 1978, og ved sin side hadde han en fantastisk svenske – Ronnie Peterson. Som bonus har bilen tidenes tøffeste farger. Vi anbefaler deg ikke å røyke, men John Player Specials-farger ser fantastiske ut.

Hadde Formel 1-designerne fått lov til å fortsette med ”ground effect” ville de høyst sannsynlig laget biler det ikke lenger ville vært mulig å kjøre med helsa i behold. I en artikkel i bladet Formula 1-Racing ble Williams-ingeniørene spurt om hvor rask bil de kunne lage hvis reglene hadde vært uforandret siden begynnelsen av 80-tallet. Svaret var en bil som dro 11 g i svingen – rent hypotetisk, men likefullt vanvittig.

Mener du vi har valgt helt feil biler. Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.