Volvo XC90 i snø
Volvo XC90 i snø

Slik gjør du bilen vinterklar

Her er tipsene som gir deg et problemfritt bilhold vinteren igjennom.

Service: En bil som nylig har vært på service, har langt lettere for å takle vinteren enn en som ikke har vært det. Nye tennplugger nytt luftfilter, nytt drivstofffilter, ny motorolje og generell gjennomgang sørger for det. Og om bilen din har registerreim – hvordan står det til med den? Burde den vært skiftet snart?

Bilvask
Bilvask

Vask og polering: En skikkelig vask både utvendig og innvendig hører med til vinterforberedelsene, med påfølgende polering. En polert bil er lettere å holde ren vinteren igjennom, og er mindre utsatt for rustangrep. Husk også en vinduspuss. Lav vintersol i møkkete frontrute er ubehagelig.

Batteri: Batteriet har en mye striere jobb når det blir noen kuldegrader. Og mang en bilfører står med et flatt sådant den første virkelig kalde morgenen. Normal levetid på et bilbatteri er mellom 3–6 år. Har du hjemmelader, er det lurt å gi det en oppladning eller to i løpet av vinteren. Husk også å holde batteripolene rene.

Å lade batteriet en gang eller flere gjennom vinteren er smart.
Å lade batteriet en gang eller flere gjennom vinteren er smart.

Frostvæske: Hvor mange grader tåler frostvæsken på bilen din? Den bør kunne tåle minst 25–30 kuldegrader. Enda mer om du skal til utsatte kuldestrøk.

Motorolje: Med ny og tynnere motorolje, starter motoren lettere, og den slites mindre. Husk også å peile oljen med jevne mellomrom.

Oljefylling
Oljefylling

Viskere og spylere: Nye viskerblader anbefales to ganger i året: Vår og høst. Vinteren er høytid for bruk av disse med saltslaps, snø og is. Husk også å bruke spylervæske som tåler kuldegrader.

Kondensfjerner: Bør du stort sett holde deg unna. På nyere biler med avanserte innsprøytningssystemer kan dette gjøre vondt verre. Et tips for å unngå kondens er å fylle drivstoff ofte og ikke la bilen stå lenge med veldig lite drivstoff på tanken.

Vinter-kit
Vinter-kit

Motorvarmer: Med motorvarmer sparer du både drivstoff og bilen for slitasje. Dessuten får du fortere varme i kupeen. For enda mer komfort bruker du kupe-varmer også – da setter du deg inn i varm bil, og har isfrie vinduer. Ikke la motor- og kupevarmer stå på hele natten. En time ved minus 10 grader, to timer ved -20 og tre timer ved -30, er en god tommelfingerregel.

Låsolje: Gjerne med grafitt, brukes forebyggende, hver gang du vasker bilen – og du unngår mye trøbbel. Unngå å bruke ”deicer”-varianten som tørker ut låsen – den er ment som nødhjelp når låsen allerede har frosset.

Silikonstift: Legg e tynt lag på alle dørlister. Det gjør at gummilistene holder seg mykere, og at de ikke fryser fast til døra / karosseriet.

Dekk-i-snø
Dekk-i-snø

Dekk: Gode dekk med god mønsterdybde og riktig lufttrykk gjør deg til en sikrere trafikant. Og kan være utslagsgivende for om du kommer opp den bratte kneika eller ei.

Startkabler og slepetau: Bør alltid ligge i bagasjerommet, om du ikke får bruk for det selv, så kan det være at du må hjelpe andre.

Over fjellet: Kolonnekjøring er ikke uvanlig over norske fjelloverganger vinterstid. Full drivstofftank før du kjører opp på fjellet er lurt. Hurtigkjetting og spade bør være med. Varme klær og litt "nødproviant" kan også komme godt med om man blir stående på fjellet i uvær.

Ha en god og broommende vinter!

Snøstorm (Foto: DAVE ARNSTON )
Snøstorm (Foto: DAVE ARNSTON )