veisalt680 (Foto: TV 2)
veisalt680 (Foto: TV 2)

Børsting skal gi mindre saltbruk

Hver vinter drysses det 200 000 tonn salt på norske veier. Nå vil Statens vegesen ha ned saltforbruket ved hjelp av brøyteutstyr som brukes på flyplasser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For det er en helt ny brøytemetode skal bidra til mindre bruk av salt på norske veier.

– Vi skal koste veien for å redusere saltbruken. Doning skal dra etterhengende kost og koste veien fri for vann, snø og slaps slik at vi kan redusere saltbruken, forteller overingeniør Kjell Haukeberg i Statens vegvesen til TV 2.

Mesta, som har ansvaret for drift og vedlikehold på mange veistrekninger, gir følgende bilde på utstyret.

– Det blir en stor børste der vi børster veibanen rein, akkurat slik som på en flyplass, sier driftssjef Ole Christian Drabløs.

Smart salting

Saltprosjektet til Statens vegvesen heter Salt Smart og det er ikke tilfeldig at europavei 39/136 øst for Ålesund er plukket ut som prøvestrekning.

Hver gang den 15 kilometer lange strekningen behandles med kjemi, brukes det over 500 kilo salt. Og et steinkast fra den sterkt trafikkerte europaveien

ligger Brusdalsvannet som er drikkevannskilde til 50 000 innbyggere i Ålesund, som man nå vil skåne.

– I tillegg til redusert saltavrenning til Brusdalsvannet vil vi oppnå bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet, forklarer Haukeberg.

– Er det aktuelt å innføre denne brøytemetoden andre steder i Norge?

– Det vil det være hvis vi lykkes med dette prosjektet her.

Nye utfordringer

Vegvesenet kartlegger nå hvilken strekninger i Norge hvor de kan ta i bruk metoden, og børstingen kan by på utfordringer for trafikantene.

– Det blir nytt og det blir uvant for trafikantene fordi dette er en lang kjøredoning, men også litt større bredde enn en vanlig plog. Det betyr at både vi og bilistene må ta ekstra hensyn, sier Haukeberg og Drabløs.

Det kan bety forsinkelser i trafikken til alle døgnets tider.

– Vi rykker ut med 1 cm snødybde, så dette blir konstant hvis det er meldt snø eller fare for snø – så er vi der, forteller Ole Christian Drabøls i Mesta.