fbe
fbe

Lei av å vente på pengene sine

Flyttebilfirmaet Flyttbillig.no har brukt over to måneder på å betale tilbake pengene til Ehsan.

– De siste to ukene har de ikke svart lenger når jeg har prøvd å ringe. Jeg har prøvd å ringe med venners telefoner for å se om de svarer, og da har de faktisk svart, sier Ehsan til TV 2 hjelper deg.

Les også: Raske penger finnes ikke

Les også: Kjenner du dine bilrettigheter?

Les også: Skal du kjøpe deg bruktbil? Da kan vi hjelpe deg!

Se også: Disse taxiselskapene tar frammøtetakst

Måtte forhåndsbetale

I sommer skulle studenten Ehsan Amini flytte, og i den forbindelse trengte han en flyttebil. Etter å ha søkt rundt på nettet, fant han til slutt et firma som kalte seg Flyttbillig.no.

Firmaet, som holder til på Torshov i Oslo, krevde at studenten måtte betale for varebilen på forskudd, noe Ehsan også gjorde.

I Forbrukerrådets guide til leie av varebiler, anbefaler de kunden å ikke betalte store forskudd til kontraktsummen.

Leif Nybø i Norges Bilutleieforbund sier også at det er uvanlig å kreve forhåndsbetaling for slike tjenester, så samt det ikke er snakk om helt spesielle biler, som f. eks begravelsesbiler.

– Standardbiler som dette skal man ikke behøve å forhåndsbetale for. Det vanlige er å få tilsendt faktura i posten etterpå, sier Nybø til TV 2 hjelper deg.

Bilen var på verksted

Men dagen før han skulle hente bilen, den 14. juli, fikk han beskjed om at bilen han hadde betalt for hadde blitt sendt på verksted, og han ble derfor nødt til å finne en annen bil fra et annet firma.

Heldigvis for Ehsan hadde Oslo Bilutleie en bil ledig. Denne kostet i underkant av 1000 kroner, og var derfor dyrere enn Flyttbillig. nos bil, som han allerede hadde betalt 698 kroner for.

Flyttbillig lovte å føre tilbake pengene han hadde betalt inn, og alt virket i orden.

– Etter et par dager sjekket jeg bankkontoen min for å se om Flyttbillig.no hadde betalt tilbake pengene de skyldte meg, men det hadde de ikke, sier studenten.

Flyttbillig.no sa at de refunderer penger fast på onsdager, og at pengene derfor mest sannsynlig ville være på studentens konto torsdagen etter. Men så enkelt var det ikke.

Daglig var Ehsan inne og sjekket kontoen, men pengene lot vente på seg.

Daglig leder i Flyttbillig.no, Kenth Pettersen, sier til TV 2 hjelper deg at firmaet er under omstrukturering, og at dette, sammen med dårlig likviditet i bedriften, er grunnen til at Ehsan ikke har fått utbetalt pengene sine.

– Kundene vil få pengene sine tilbake, sier Pettersen til TV 2 hjelper deg.

– Jeg har ringt firmaet gjennomsnittlig annenhver dag i nesten to måneder, men de eneste svarene jeg har fått er enten «sjefen min er ikke her, få notere nummeret ditt slik at han kan ringe deg opp», sier Ehsan, som nå har mistet tellingen over hvor mange ganger han har gitt firmaet telefonnummeret hans.

– Vel å merke så har jeg aldri blitt ringt opp igjen, sier studenten.

Besøkte bedriften

Etter en stund begynte Ehsan å bli lei av venting og unnskyldningene til Flyttbillig.no, og besøkte firmaet på Torshov.

– Jeg besøkte kontoret og sa at jeg krevde å få pengene mine tilbake, men da fikk jeg til svar at de ikke hadde noen penger bak disken de kunne gi meg, forklarer Ehsan.

Den 17. september snakket Ehsan med Flyttbillig.no på telefonen igjen, og da fortalte bedriften at de hadde ført over pengene, men da Ehsan ba om få kvitteringen tilsendt på mail, ble det nok en gang stille.

– Jeg har verken fått noen e-post eller pengene fra dem, fortviler Ehsan som derfor bestemte seg for å kontakte TV 2 hjelper deg.

Garanterer at pengene vil komme

Ifølge Torgeir Øines, regiondirektør i Forbrukerrådet, har Ehsan samtidig også krav på å få dekket det han måtte betale ekstra for dekningstransaksjonen for leie av bil hos Oslo Bilutleie, som lyder på 279 kroner.

Det vil si at Flyttbillig.no skylder totalt Ehsan 977 kroner.

På Flyttbillig sine hjemmesider, skriver bedriften at de er en del av Testgruppen AS, som ledes av Kenth Pettersen.

Pettersen garanterer nå at Ehsan vil få pengene sine tilbake.

– Vi har hatt dårlig likviditet, og det er derfor folk har måtte vente på pengene sine. Det er to kunder vi skylder penger, men de vil få pengene sine utbetalt i uke 40. Kunden må kontakte oss, så vil ha få pengene sine, garanterer Pettersen ovenfor TV 2 hjelper deg.