PS-kaffe-bilde-2
PS-kaffe-bilde-2

Kaffe like farlig som alkohol bak rattet

Tyr du til kaffekoppen på lange kjøreturer? Det er kanskje ikke så lurt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kaffe og energidrikker er et velkjent triks for å holde seg våken og opplagt på lange kjøreturer. Men en amerikansk undersøkelse viser at det slett ikke er så smart. Konklusjonen er at koffeinholdige drikker kan påvirke kjøringen på samme måte som alkohol gjør. Du blir sløvere og dermed også farligere i trafikken.

US National Safety Commission står bak dette. De mener å kunne bevise at du blir trøttere og mindre opplagt bak rattet etter å ha fått i deg koffein.

Nedsatt reaksjonsevne

Den umiddelbare effekten er oppkvikkende. Men når virkningen begynner å avta, blir du mindre opplagt enn du ville vært uten å ha inntatt drikker med mye koffein og/eller sukker.

Undersøkelsen viser at trøtte sjåfører opplever å få store konsentrasjonsproblemer og nedsatt reaksjonsevne. Andre symptomer er irritasjon, nervøsitet og ujevn hjerterytme.

Drikk vann

På lange bilturer er det svært viktig å stoppe og ta pauser. Vann er den beste tørstedrikken, og tunge måltider bør unngås.

Ha gjerne med deg frukt og grønnsaker og pass på å spise før du blir virkelig sulten. Åpne vinduer og aircondition på fullt er velkjente triks når man virkelig begynner å bli trøtt, men dette fungerer dårlig. Det eneste som virkelig hjelper er å sove, om så bare noen minutter.