3 SUV-er som bare forsvant

Men på bruktmarkedet kan de være et lite kupp.

Ikke alle SUV er blir en suksess   her er tre gode eksempler på det.
Ikke alle SUV er blir en suksess her er tre gode eksempler på det.

SUV-ene har en nesten unik standing i Norge. Få land har så høy SUV-andel som oss og dette er på mange måter blitt de nye folkebilene.

Men likevel er det ikke bare å sende en SUV ut på markedet og tro den skal selge godt. Tvert imot. Langt inne i kroken bak CR-V, RAV4, Outlander, Forester og alle de andre salgssuksessene, står det noen biler som absolutt ikke er blitt suksesser. Her er tre av dem:

1) Opel Antara

Opel Antara: Et sjeldent syn på vinterveier, både i Norge og
  andre steder.
Opel Antara: Et sjeldent syn på vinterveier, både i Norge og andre steder.

Japanerne hadde dominert SUV-markedet lenge og stjålet kunder fra de europeiske merkene. Opel sov i timen og da de omsider våknet opp, måtte de ty til en nødløsning. Antara blir produsert i Sør-Korea og er samme bil som Chevrolet Captiva.

Sjuseteren Captiva kan du lese mer om her:

Noen ganger er nødløsninger smart. Andre ganger går det ikke så bra. Og Antara er dessverre et eksempel på det siste.

Stort gjesp

Det startet med særdeles lunkne rapporter fra de første journalistene som prøvekjørte bilen ute i den store verden. De klaget på elendige seter, mye billigplast i interiøret og at bilen var både tung og tørst. Motoren var så momentsvak at det nesten ikke var mulig å ta bakkestart.

Dessverre var ikke mottakelsen blant nybilkjøperne stort bedre. Antara ble mottatt med et stort gjesp og var nok ikke med i vurderingen hos særlig mange nybilkjøpere.

Blir stående

De fortsatte å kjøpe japansk. Og da VW lanserte Tiguan, var det på mange måter siste spikeren i Antara-kista. En facelift for ikke lenge siden har heller ikke gjort som helst for salget. Det virker som både importør og forhandlere for lengst har gitt opp Antara.

Antara som bruktbil? I skrivende stund ligger det 39 Antaraer til salgs på finn.no. Den billigste er en 2007-modell med 136.000 km på telleren. Den blir din for 249.000 kroner, hos en Opel-forhandler. Her er det veldig mye å velge mellom til under 300.000 kroner og det er svært gode prutemuligheter, spesielt fra privatselgere.

Les mer om Antara i Brooms nybilguide – klikk her:

2) SsangYong Kyron

SsangYong Kyron - fra en så heldig kameravinkel som mulig. Designet
  vinner ingen priser!
SsangYong Kyron - fra en så heldig kameravinkel som mulig. Designet vinner ingen priser!

– Hva het den, sa du?

SsangYong har hatt bra suksess med storbilen Rexton her i Norge, men da de beveget seg inn i folke-SUV-markedet med Kyron gikk det tyngre. Mye tyngre.

Real firehjulstrekker

En ting er at bilen i likhet med de andre nye SsangYongene ser noe spesiell ut (og da er vi hyggelige ...) - verre er det at den kostet nærmere 500.000 kroner som ny. Da er det mye annet å velge mellom!

Men under det snåle ytret skjuler det seg en real firehjulstrekker. Her er det både lavserie og sperre, så noen kunder med seriøst offroad-behov lot seg friste.

Primitiv

Under panseret: En gammel firesylindret dieselkamerat fra Mercedes. 2-literen har en seig jobb med 2 tonn bil og bruker 16,2 sekunder på 0–100 km/t.

Ut over dette er Kyron en bil som like gjerne kunne kommet i 1997 som i 2007. Primitiv og gammeldags og det holder selvfølgelig ikke når du skal konkurrere i en så tøff klasse.

Kyron som bruktbil? Syv eksemplarer på finn.no forteller sitt om at dette ikke var noen bestselger. Billigste bil er en 2006-modell som har gått 120.000 kilometer – din for 199.000 kroner. Du kan også få en bil som bare har gått 55.000 kilometer, til 239.000 kroner. Og dette er altså før pruting. Disse selgere erfarer nok at folk ikke akkurat står i kø for å kjøpe bilen deres.

Alt om SsangYong på broom.no – klikk her:

3) Renault Koleos

Renault Koleos. Et anonymt ytre - og alt annet enn imponerende
  salgstall.
Renault Koleos. Et anonymt ytre - og alt annet enn imponerende salgstall.

Ikke hørt om denne? Det er i så fall ikke så rart. Koleos kom nemlig aldri til Norge. Etter at presselanseringen var unnagjort, bestemte importøren seg for å droppe hele bilen og det angrer de neppe på i dag.

Koleos har vært alt annet enn en suksess for Renault. På mange måter følger den samme oppskrift som Opel Antara. Renault manglet helt bil i denne klassen og begynte å få alvorlig dårlig tid.

Anonymt design

Derfor fikk de Nissan til å utvikle Koleos og produksjonen ble lagt til Sør-Korea. Så langt alt vel. Men bilen var dessverre ikke på høyde med de beste konkurrentene.

Renault var også inne i en periode med mye anonymt design. Koleos er en av de mest intetsigende bilene i klassen og vinner absolutt ingen skjønnhetskonkurranser.

Entusiaster

Hovedgrunnen til at Koleos aldri kom til Norge skal være at prisene ikke ble gunstige nok. Men noen få eksemplarer har blitt parallellimportert. Da snakker vi folk med høy entusiast-faktor!

Koleos som bruktbil? Ingen eksemplarer til salgs akkurat nå og for eierne er det nok smart å heller beholde bilene – enn å forsøke å selge dem brukt.

Les om 12 andre Renaulter i Brooms bruktbilguide – klikk her: