ambulansefly
ambulansefly

Feil forsikring kan gjøre deg til gjeldsslave

Blir du sjuk på ferie, kan det koste deg mange hundre tusen kroner.

Det er de store økonomiske utgiftene det er viktigst at er dekket av en reiseforsikring.

Behandlingsutgifter, hjemtransport, avbrutt reise... Noen reiseforsikring er uten ulykkesforsikring – billigere, men tør man det, spør Helga Skofteland, som er Forbrukerrådets ekspert på forsikring.

Les også: Frykter du svineinfluensa? Glem erstatning!

Helsa først!

Mange tenker nemlig mest på det materielle når de legger ut på tur. Men et stjålet kamera er en utgift du kan klare. Verre blir det når du blir alvorlig syk eller skadet.

Sykehusopphold er dyrt, og har du ikke forsikring kan det bli en utgift på mange hundre tusen kroner.

Det er derfor usedvanlig viktig at du sjekker hva forsikringen din dekker av de virkelig store utgiftene, dersom du skulle være uheldig på turen. Sjekk også at hjemtransport er dekket!

Tilpass behovene

Forsikring er et personlig kjøp, derfor er det viktig å kartlegge sine behov. Drar man alene eller familie? Sydentur eller opplevelsestur? Lengden på ferien er svært viktig!

Når det gjelder helse, er man godt sikret gjennom EØS-avtalen i de europeiske land som omfattes av avtalen (EU-land pluss Island, Liechtenstein, samt Sveits), men skulle du være uheldig med helsa i for eksempel USA, kan du få gjeld resten av livet dersom du ikke er forsikret, advarer Skofteland.

Har man gamle foreldre hjemme, er det kanskje ekstra viktig å ha en forsikring som gir hjemreise hvis de skulle bli syke eller dø mens du er på ferie.

Vanskelig

For en vanlig forbruker er det svært komplisert å orientere seg i vilkårene i de ulike forsikringstilbudene i markedet: Selskapenes vilkår er beskrevet i lange dokumenter med tungt språk, og med ulik oppbygning fra selskap til selskap.

Å skille ut det viktigste som en forsikring kan dekke, fra det som er mindre viktig, er en oppgave de færreste vil ha overskudd til å gjøre i en travel hverdag.

Finansportalen skal hjelpe folk når de skal velge. I juni 2009 lanserte portalen guide for reiseforsikring.

-Fortell forsikringsselskapet hvem du er, hva du vil ha og informer om dine reisevaner. Selskapene har informasjonsplikt og skal hjelpe deg å finne det best mulige produktet for deg, råder Helga Skofteland.

Vanlige spørsmål

Helga Skofteland har svart på spørsmålene TV 2 hjelper deg-redaksjonen har sendt henne:

TV 2: Hva bør jeg prioritere ved valg av reiseforsikring?

Helga: Sjekk Finansportalen. Det er viktig å se på de store utgiftene. Vil jeg få dekket hjemtransport, sykehus, behandling osv.? Hva om reisekamerat blir alvorlig syk – får man dekket egen hjemtransport? Viktigere at slikt er på plass enn om man får dekket briller som er mistet.

helga-skofteland-Forbrukerr (Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no)
helga-skofteland-Forbrukerr (Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no)

TV 2: Bør jeg ha flere reiseforsikringer før jeg reiser på ferie?

Helga: Som en generell hovedregel trenger man bare en.

TV 2: Hva er det første jeg bør gjøre hvis jeg blir skadet eller syk på en utenlandsferie?

Helga: De fleste selskap har i sine vilkår at du skal ringe dem på et spesielt nødnummer/SOS-nummer. Noter dette eller lagre det på mobilen før du reiser!

TV 2: Bør barna mine ha egen forsikring, eller holder det med at foreldrene har?

Helga: Det finnes ulike type forsikringer. Vanlige familieforsikringer for familier – reiser man alene, kan man tegne en singelforsikring. Som sagt, fortell ditt forsikringsselskap hvem som skal reise!

TV 2: I hvilke tilfeller kan det hende at reiseforsikringen ikke gjelder?

Helga: Vilkårene er forskjellige – det er vanskelig å svare på dette – sjekk Finansportalen. De fleste reiseforsikringer dekker ikke ulykker hvor man har drevet ekstremsport.

TV 2: Gjelder avbestillingsforsikringen etter at jeg har forlatt hjemmet? Hvis jeg er på vei til flyplassen, får en telefon om at bestemor er syk, og avbestiller deretter billettene, får jeg noe igjen?

Helga: Hva sier vilkårene? Dette må man sjekke i vilkårene. Ulikt fra selskap til selskap. Sjekk opp Finansportalen dersom du er i tvil!

Det aller viktigste er at du ber om en forsikring som dekker dine behov!

Har du flere spørsmål om reiseforsikring? Eller kanskje du har vært utsatt for dårlig behandling av forsikringsselskapet? Send dine spørsmål og synspunkter til oss! hjelperdeg@tv2.no