Peugeots nye el bil: iOn
Peugeots nye el bil: iOn

Peugeot for kollektivfeltet

Denne kommer til å bli en slager mellom busser og taxier.

El versjonen av Peugeot 106 er en kollektiv feltslager utenom det vanlige. Ikke en gang VW Caravelle hadde vel noen gang like stor ”markedsandel” i kollektivfeltet i minibussenes gullalder. Mye takket være at dette var en "ordentlig" bil, med fem dører, baksete, bagasjeplass og et snev av sikkerhet, sammenliknet med Think, Kewett osv.

Brukte el-biler fra Peugeot - klikk her:

Samarbeider med Mitsubishi

El-versjonen av Peugeot 106 ble produsert mellom 1995 og 2003, og fabrikken er framdeles den som har levert flest nullutslippsbiler i verden. Med denne historien i ryggen, har Peugeot ambisjoner om å fortsatt være en betydelig aktør i markedet for el-biler gjennom lanseringen av ion i 2010.

iOn er utviklet sammen med Mitsubishi og Peugeot sikter seg inn for å treffe både privat- og firmamarkedet gjennom spesifikasjoner som gjør bilen ideell i urbane strøk. Batteriene er fulladet etter 6 timer, og kan lades 80 % i løpet av en halv time.

Fire dører, fire seter

Det er byen som vil bli lekegrinden til iOn. Fire dører og fire seter, en lengde på 3,48 m, og en svingradius på 4,5 m, gjør dette til en egnet bybil. Motoren yter 64 hk (47 kW) og har et dreiemoment på 180 Nm. Spesifikasjonene gir en toppfart på 130 km/t, og en rekkevidde på 130 km (målt i henhold til europeisk standard).

- iOn blir introdusert i 2010

- Dieselhybriden Peugeot 3008 HYbrid4 lanseres våren 2011

Flere miljømodeller på vei

Disse bilene vil komme i tillegg til en rekke modeller med tradisjonelle forbrenningsmotorer som er godt plassert i segmentene når det gjelder lavt forbruk og utslipp. Peugeot 107 med 106 g/km CO2, Peugeot 207 med 99 g/km, 308 med 120 g, 3008 med 130 g og 407 med 129 g.

Les våre Peugeot-tester - klikk her:

Les mer om Peugeot i Brooms nybilbase - klikk her: