Ed Roth var tidlig ute med å ta i bruk glassfiber for å skape hotrods med utradisjonelle former. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Ed Roth var tidlig ute med å ta i bruk glassfiber for å skape hotrods med utradisjonelle former. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)

Garantert oppmerksomhet

Ed Roth har laget noen av tidenes drøyeste biler. Nå kan de bli dine.

Ed Roth er kanskje mest kjent som skaperen av Rat Pink. En tegnet mus som har blitt et viktig symbol i hot rod-kulturen. Grunnen til at han valgte en mus når han skulle lage en smågrotesk tegnefigur var fordi han hatet Mikke Mus.

Ed Roth bygde også noen av av tidenes aller drøyeste hot rods. Og ved hjelp av glassfiber tok han byggeformen veldig langt og skapte former og biler som er svært ekstreme.

26. september er flere av skapningene til salgs hos RM Auctions, som også har konseptbilen Dodge Deora på blokka. Vi har tatt en nærmere titt på hva du kan by på...

1962 Ed Roth “Mysterion” Roadster Recreation

Et
  problem med Mysterion er at det eikke er noe naturlig sted å sette radiatorene.
  (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Et problem med Mysterion er at det eikke er noe naturlig sted å sette radiatorene. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)

Prisantydning: 540 000 til 840 000 kroner

Dessverre har den originale Mysterion blitt delt i biter og forsvunnet fra overflaten. Men heldigvis har Dave Shuten bygget en så eksakt kopi som mulig. Og nå kan den bli din.

På tross av at den har hele to 6,7 liters Ford V8ere er det ikke nødvendigvis noen rakett. Blant annet har den ikke noe god plassering av radiatorene.

Dette er uansett en showbil og er mer et eksempel på hvor ekstreme former du kan lage, enn et brukbart kjøretøy. Vi synes den er kul, men skjønner hvis du synes den er litt i drøyeste laget.

1964 Ed Roth Road Agent

Girkassen var i utgangspunktet feil vei, men Ed Roth og Joe
  Henning klarte å snudd den slik at det er to gir forover pluss revers.
  (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Girkassen var i utgangspunktet feil vei, men Ed Roth og Joe Henning klarte å snudd den slik at det er to gir forover pluss revers. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)

Prisantydning: 1,5 til 2,1 millioner kroner

De fleste av av Ed Roths skapninger startet livet som vanvittige karroseriformer. Denne begynte mer som et teknisk konsept. Nå ville han ha noe annet en en diger frontmontert V8er.

Han tok i bruk den sekssylindra boksermotoren fra Chevrolet Corsair, og lot den forbli hekkmontert.

Etter valget av drivlinja fulgte designet naturlig. Det ble en kileform med en glasskuppet over førerhuset. Bilen skiller seg veldig ut fra sine samtidige hot rods og vakte mye oppmerksomhet på 60-tallet. I 1997 ble den restaurert, og skal være i god stand.

1966 Ed Roth ”Druid Princess”

Bygget til Adams Family, men ABC kansellerte tv-serien og den
  ble aldri brukt. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Bygget til Adams Family, men ABC kansellerte tv-serien og den ble aldri brukt. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)

Prisantydning: 900 000 til 1,5 millioner kroner

George Barris er selve kongen av filmbiler, med den originale Batmobile som kanskje hans mest kjente. Ed Roth var litt mer tilbakeholden på å lage filmbiler, men stilte opp for tv-serien Adams Family.

Legg merke til bagasjerommet. Han insisterte på å bruke en ekte barnekiste, noe som viste seg vanskelig å få tak i. De fleste begravelsesbyråer selger ikke kister uten at noen skal begraves. Det endte med lyssky handel etter arbeidstid hvor en sønn hjalp til med å skaffe kista.

Dessverre valgte ABC å kansellere Adams Family, og dette er faktisk Ed Roths aller siste showbil. Han konsentrerte seg om trehjulinger og andre prosjekter istedenfor, og det tok to tiår før han lagde en ny firehjuling.

1973 Honda 600 S Coupe

Ed Roth brukte sine hverdagsbiler som rullende reklameplakater.
  (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Ed Roth brukte sine hverdagsbiler som rullende reklameplakater. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)

Prisantydning 180-240 000 kroner

Det er litt stiv pris for en Honda 600, men spør du oss er denne kanskje kulere som de andre bilene her. Ed Roth hadde for vane å lakkere hverdagsbilene sine slik at de ble rullende reklameplaktere, og det gjelder også denne Hondaen som han kjøpte ny i 1973. Den er derfor prydet med mange kule dekorasjoner.

Mekanisk begynner den å bli litt sliten, men det bør være fult mulig å få den i god stand igjen. RM Auctions antyder at du kanskje bør gjøre noe med interiøret også. Det er litt slitt, men bygger egentlig bare oppunder sjarmen til denne bilen.

Hondaen har blitt brukt som trekkvogn for Ed Roths trehjulinger. Han var langt fra noen liten mann så den to sylindra luftavkjølte motoren har hatt litt å stri med. 36 hestekrefter er ikke akkurat mye, men så er dette heller ikke noe stor bil.

Lyst på en mer kurrant bruktbil? Sjekk ut Brooms bruktbilguide.

Dette
  er den første Hondaen som kom til Norge. Akkurat denne er en rullende
  reklameplakat for Ed Roth. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Dette er den første Hondaen som kom til Norge. Akkurat denne er en rullende reklameplakat for Ed Roth. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)

RM  Auctions har flere av Ed Roths kreasjoner på blokka 26. september. (Foto:  Darin Schnabel, RM Auctions)
RM Auctions har flere av Ed Roths kreasjoner på blokka 26. september. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
På  Road Angel begynte Ed Roth med drivlinjen. (Foto: Darin Schnabel, RM  Auctions)
På Road Angel begynte Ed Roth med drivlinjen. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Legg  merke til at den har tv skjerm i døren. Ikke dårlig i 1964. (Foto: Darin  Schnabel, RM Auctions)
Legg merke til at den har tv skjerm i døren. Ikke dårlig i 1964. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Ed  Roth var tidlig ute med å ta i bruk glassfiber for å skape hotrods med  utradisjonelle former. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Ed Roth var tidlig ute med å ta i bruk glassfiber for å skape hotrods med utradisjonelle former. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Denne  kan bli din 26. september. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Denne kan bli din 26. september. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Her  er det bare å innta råneposisjonen. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Her er det bare å innta råneposisjonen. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Hvorfor  ha én motor når du kan ha to. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Hvorfor ha én motor når du kan ha to. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Den  skulle brukes av Adams Family, men tv serien ble kansellert av ABC. (Foto:  Darin Schnabel, RM Auctions)
Den skulle brukes av Adams Family, men tv serien ble kansellert av ABC. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Det  er ikke bare bare å få denne godkjent av Biltilsynet. (Foto: Darin Schnabel,  RM Auctions)
Det er ikke bare bare å få denne godkjent av Biltilsynet. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Det  er en ekte barnekiste, noe du ikke får kjøpt i butikken... (Foto: Darin  Schnabel, RM Auctions)
Det er en ekte barnekiste, noe du ikke får kjøpt i butikken... (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Hvis  du ikke har veldig lange føtter kan du glemme heal and toe. (Foto: Darin  Schnabel, RM Auctions)
Hvis du ikke har veldig lange føtter kan du glemme heal and toe. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Dette  er den første Hondaen som kom til Norge. Akkurat denne er en rullende  reklameplakat for Ed Roth. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Dette er den første Hondaen som kom til Norge. Akkurat denne er en rullende reklameplakat for Ed Roth. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)
Vi  synes det er litt sjarmerende med gammelt og slitt interiør. (Foto: Darin  Schnabel, RM Auctions)
Vi synes det er litt sjarmerende med gammelt og slitt interiør. (Foto: Darin Schnabel, RM Auctions)