Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen på bildene er en Hyundai Genesis. Den ble kåret til årets bil både i USA og Canada, men i Norge er den dessverre uaktuell. Derfor dro vi til Tyskland for å prøvekjøre den.

Amerikansk oppskift

Genesis er nesten like amerikansk som Coca Cola og popkorn! 4,6-liters V8-bensinmotor foran - alternativt 3,8-liters V6er for de ”miljøvennlige”. Drivhjulene bak, og med automatgir så klart.

Den har et klassisk pent firedørs karosseri, og raust med plass til både brede rumper og store mager. Fint for det hamburgerspisende folket på andre siden av ”dammen”. Deilige, myke skinnseter og alt tenkelig utstyr er på plass.

Bedre enn originalen?

Stor, elegant og klassisk (Foto: Benny Christensen)

På amerikanske biler er ofte ikke finish og materialkvalitet helt på topp, i alle fall ikke på de litt enklere modellene. Der brukes det fortsatt mye plastikk.

Det samme kan ikke sies om Hyundai Genesis. Finishen holder meget høy standard, og maken til materialkvalitet har du neppe sett maken til i noen koreansk bil tidligere. Her begynner Hyundai virkelig å nærme seg premiumklassen.

Nydelig og myke skinnseter, tofarget skinn med pene, synlige sømmer på dashbordet og god kvalitet og ergonomi på alt fra brytere til dørhandtak imponerer oss.

På veien

Europeere og amerikanere har forskjellig definisjon på hva som er gode kjøreegenskaper. Der vi liker det litt stramt og sportslig, vil amerikanerne gjerne ha lang fjæringsvei og god komfort. Det får de i Genesis.

Den er i tillegg nesten helt lydløs. 6-trinns automatkassa fra ZF passer motoren som hånd i hanske, med perfekte giringer hver gang. Den leveres IKKE med manuelt gir, verken i V6- eller V8-utgave.

Noen sportsbil for heftig svingkjøring er det derimot ikke. Genesis er myk og krenger for mye, og de utrolig behaglige setene blir for glatte og mangler sidestøtte.

Motoren i testbilen var en 4,6-liters V8er på hele 375 hk. (Foto: Benny Christensen)

Likevel er det ikke noe i veien med prestasjonene. Den har hele 375 hestekrefter. 0 – 100 km/t går unna på – hold deg fast – 5,7 sekunder i V8-utgaven (6,2 sekunder for V6). Den tar faktisk såpass i, at hvis du er litt hard på gassen ut av et lyskryss er hylende dekk og hjulspinn resultatet. Amerikansk så det holder det også.

Design

Liker du store, klassiske sedaner så skal det mye til at du ikke liker denne. Koreanerne har – sikkert med rette – blitt beskyldt for å være noen ”kopiister”, selv om de bare blir for smågutter å regne i forhold til kineserne. Jeg tror nok at designerne til Hyundai Genesis har tittet litt på BMW, dashbordet minner veldig om forrige generasjon BMW 7-serie..

Jeg skal vel ikke påstå at en bil med dette designet automatisk hadde blitt en hit her hjemme, men den er - som du allerede har skjønt - heller ikke laget for oss.

For gubbete?

Hyundai Genesis Coupe (Foto: Benny Christensen)

Synes du at den blir for ”gubbete”, så finnes den i en tøff coupe-utgave også. Da her den enten 3,8-liter V6-eren eller en 2-liter med turbo under panseret.

Plass

Forsetene er gode, det er lett å finne en god sittestilling og både ratt og seter justeres elektrisk som seg hør og bør i en slik bil. Bakseteplassen er også raus, så lenge du ikke sitter i midten. Da får du nemlig mellomakselen i rumpa... Så denne plassen egner seg best for barn. Bagasjerommet er som man forventer i en slik bil. Stort.

Konklusjon:

Det er ingen tvil om at Hyundai har gjort veldig mye riktig med denne modellen. Årets bil-tittelen for USA og Canada er et høythengende trofé. De har jobbet målrettet, de traff og de vant.

Dette har styrket deres selvtillitt til å jobbe videre, også med modeller for Europa, som er mye mer interessante for oss. Hyundai er nå verdens femte største bilprodusent – og de har klart å styrke sin posisjon i et synkende Europa-marked.

Og vi vet at de har MYE mer på gang. Vi i Broom-redaksjonen gleder oss til å følge merket videre – og kommer snart med mer Hyundai stoff.

Les testeten av Hyundai ix55, klikk her:

Les mer om Hyundai i vår nybilbase, klikk her:

Hyundai Genesis 4,6-liter V8 (Foto: Benny Christensen)