En av Norges råeste familiebiler

Enkelte bilvalg forutsetter egentlig at du er ungkar. Tor-Erik bruker Mitsubishi Lancer Evolution X som familiebil.

Familen er strålende fornøyd med Lancer Evolution som familiebil. (Foto: Hans Trygve Holm, ANB)
Familen er strålende fornøyd med Lancer Evolution som familiebil. (Foto: Hans Trygve Holm, ANB)

Kone. Tre unger. Et par katter. Treninger. Hytteliv. Jobb. Fritid. Bilferie. Det er mange behov en familiebil skal oppfylle. Den skal være rommelig, praktisk og enda litt mer rommelig.

Bredt smil

Bodøværingen Tor-Erik Holst Andersen (34) smiler bredt. For ham handler familiebil mest av alt om kjøreglede. Kanskje ikke så rart siden han klarte det smått fantastiske å få kona Inger-Evita Hafeld med på ideen om at en Mitsubishi Lancer Evolution - Evo X blant venner - burde være deres neste bil.

- Jeg viste henne bilder av bilen og antydet at dette kunne være en fin bil å ha. Hun syntes den var fin hun. Mer trengte jeg ikke. Jeg var ikke sen om å bekrefte bruktbilhandelen med Ferdinand Motor i Bergen, sier han smilende til Avisa Nordland.

Når det gjelder Evo X må du glemme alt du tror du kan om folkelige Mitsubishi. Dette er en rallybil. Nesten 300 hestekrefter, null til hundre på fem sekunder og en nybilpris på nærmere én million kroner.

Bruksbil

Bremsene står i forhold til at dette er en bil med over 300 hestekrefter. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Bremsene står i forhold til at dette er en bil med over 300 hestekrefter. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)

Evo X er litt bredere enn en vanlig Lancer, men har mindre bagasjerom. Den drikker kraftig mye mer bensin enn en vanlig Lancer. Likevel mener Holst Andersen at det er en perfekt familiebil.

- Vi har kjørt drøye 17 000 kilometer siden vi fikk den i januar. Den ga ordet kjøreglede en ny betydning. Inger-Evita bruker den på jobb om dagen, mens jeg nok kjører mest ellers. I sommer var vi på bilferie i Sverige. Det var ingen problemer med tre unger mellom sju og 12 år i baksetet, sier han, men legger til at du blir flink å pakke effektivt.

- Vi handlet litt i Sverige, så det ble litt trangt i bagasjerommet på hjemveien. Det er bare en fordel egentlig. Blir billigere ferier slik, ler han og bare venter på vinteren.

- Firehjulsdrift og fantastiske kjøreegenskaper gjør at jeg bare gleder meg. Dette er en perfekt bil for våre veier. Den er en drøm om vinteren.

Sjelden vare

Ut fra det Holst Andersen har funnet ut, er han én av tre som eier EvoX i Norge.

- Men jeg har registrert at en til er til salgs nå. Jeg liker Mitsubishi og har bestandig drømt om en Evo. Ekstra hyggelig er det at Evo X er den første som har blitt beskrevet som "snill". De første utgavene var mer rå og rallyaktige. Fundementalistene liker egentlig ikke Evo X. Vår bil er faktisk veldig komfortabel. Jeg elsker den, forteller han.

Nådeløse Jeremy Clarkson i BBC-programmet "Top Gear", testet en gang en Evo VIII mot en Lamborgini. Mitsubishien banket den italienske supersportsbilen på Top Gear-banen.

60 betyr 96

Det er ingen problemer med tre unger fra syv til år i baksetet. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det er ingen problemer med tre unger fra syv til år i baksetet. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)

- Bilen min ble testet av Finansavisen mot den mer enn dobbelt så dyre Nissan GT-R. Nissan vant, men hårfint og bare på grunn av design.

- Hvordan går det med fartsbøtene?

- Du må følge med på speedometeret for å si det slik. Min er en amerikansk utgave så 60 her betyr 96 km/t. Det lærte jeg meg fort. Bilen vekker oppsikt og alle kjenner den igjen. Jeg kjører rolig jeg, men har en mistanke om at et par kamerater har gitt meg et dårlig rykte, ler han.

Bilentusiasten tenker seg litt om.

- Eneste problemet med Evo X er at jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe neste gang.

Men det blir garantert en familiebil det og. I videste forstand må vite. (ANB)

Les flere lokalsaker hos Avisa Nordland.

Offisielt heter den bare Lancer Evolution, men de fleste kaller den Evo X.  (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Offisielt heter den bare Lancer Evolution, men de fleste kaller den Evo X. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)

Det er ikke alle som klarer å overbevise kona om at en rallyinspirert sedan er stor nok til tre barn... (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det er ikke alle som klarer å overbevise kona om at en rallyinspirert sedan er stor nok til tre barn... (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
For Tor Erik Holst Andersen handler familiebil først og fremst om kjøreglede. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
For Tor Erik Holst Andersen handler familiebil først og fremst om kjøreglede. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det er ikke mye som skiller interiøret fra en helt vanlig Lancer. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det er ikke mye som skiller interiøret fra en helt vanlig Lancer. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Bodø familien har blitt flinke til å pakke effektivt. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Bodø familien har blitt flinke til å pakke effektivt. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
En toliters turbomotor yter 295 hestekrefter. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
En toliters turbomotor yter 295 hestekrefter. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Den enorme vingen avslører at dette er noe ganske annet enn en vanlig Mitsubishi Lancer. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Den enorme vingen avslører at dette er noe ganske annet enn en vanlig Mitsubishi Lancer. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)