Tesla S er en elbil for deg som trenger bakseter.
Tesla S er en elbil for deg som trenger bakseter.

Tesla Model S: En familiedrøm på strøm

Er ønsket en fullverdig el-bil? Her er de første bildene avTesla Model S på veien.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har lenge vært snakket om Teslas sedan, en fullverdig familiebil som kun skal gå på strøm. Tesla er først og fremst kjent for sin elektriske sportsbil, Roadster, men skal man tjene penger må de inn i et segment hvor det finnes flere kunder.

Les om hva svenskene synes om den norske elbilen - Think.

Utvikling koster

For å skaffe noen av pengene til utvikling av bilen har Tesla gjort en liten greie. De nemlig først laget en konseptbil. Denne har de reist land og strand rundt med. Deretter har de solgt opsjoner til interessentene for 5000 dollar. Så mange som 1000 personer tegnet slike opsjoner, og dermed hadde Tesla fått inn 5 millioner dollar på en enkel måte.

Etter lang tids utvikling er resultatet Tesla Model S snart ferdig. En turbulent periode er dessuten over, hvor de fant det nødvendig å saksøke dansken Henrik Fisker for å ha stjålet viktig informasjonen. Dette for å ta det med seg i sitt eget prosjekt, Fisker Karma. Tesla tapte, og Fisker er snart klar med sin Karma.

BMW vurderer et eget elbil-merke.

Enorm akselerasjon

Nok om det, her er i hvert fall de første bildene av Tesla Model S på veien. Bilen får en elektromotor tilsvarende det som sitter i Roadster, bare i større og kraftigere utgave.

I praksis skal denne yte noe sånt som 300 hestekrefter, hvilket skal være nok til en akselerasjon fra stille til 100 km/t på 5,6 sekunder. Og når vi først er inne på stille, bilen gir ikke fra seg et pip. Det er jo en elbil, i tillegg til at det er en sportsbil. Reaksjonsevnen fra 0 til 100 km/t beviser jo det, men toppfarten er derimot elektronisk begrenset til 175 km/t. Snufs!

Broom har kjørt eally med Mitsubishi i-Miev

Elle melle

Mesteparten av karosseriet og understellet er satt sammen av aluminium, selvfølgelig for å spare vekt. Luftmotstanden er således også viktig, og den relativt store bilen er godt designet i så måte. Den måler kun 0,26 i såkalt drag coefficient. Til sammenligning måler den langt mindre Tesla Roadster 0,35.

Om vi skal sammenligne med noe, så er Fisker Karma det mest naturlige. Den kan også gå bare på strøm, men den triller i tillegg rundt med en liten bensinmotor under panseret. Ikke for å drive bilen, men for å lade batteriene. Vi tipper at valgets kval blir å lese på prislappen. Noen hint om hva det vil si tør vi ikke tippe. Tiden vil vise.

Tesla S