Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS

Porsches heftigste

Er du glad i sporty kjøreegenskaper? Da er dette den beste 911 som Porsche har å tilby.

Optimal racing-følelse - det er utgangspunktet for GT3-serien fra Porsche. Den nye RS-utgaven er intet unntak. Lavere vekt, mer kraft, og kortere utveksling. Det er noen av stikkordene, før Porsche nå skal vise sin nye GT3 RS under bilmessen i Frankfurt.

Ikke uventet er det den nye 3,8-literen som sitter bak i hekken på GT3 RS. Den selvpustende maskinen leverer 450 hk, hvilket betyr 118 hk per liter slagvolum. Det er også 15 hk mer enn i en vanlig GT3. Tross dette er bilen og motoren laget for å kunne brukes i det daglige, forteller Porsche oss.

Synlig på veien

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS

Nye GT3 RS kommer kun med en 6-trinns manuell girkasse, med korte skift for høy effektivitet. Utvekslingen i RS-versjonen er noe endret i forhold til en standard GT3, som igjen gir rom for høyere toppfart.

Neste Cayenne er straks klar - se spionbildene her:

GT3 RS har fått bredere sporvidde både foran og bak, noe som også gir et bredere karosseri. Dette bør gjøre bilen svært synlig på veien. Noe av grunnen til den bredere sporvidden er at Porsche har satt inn sitt PASM-chassis, som krever mer plass.

Ut på bane!

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS

I hjulhusene foran sitter det 9x19” felger med 245/35 ZR19 dekk. Bak er det klint til med 325/30 ZR19, på 12x19” felg.

På GT3 RS er de dynamiske motorfestene standard. Disse strammer og løser opp etter hvordan du kjører. Hard stil gir strammere fester. Dette gir bedre følelse mellom maskin og karosseri.

Aerodynamikken skal gi ennå mer marktrykk enn på en 911 GT, noe som er med på å bedre egenskapene i høyere hastigheter, særlig når man kommer ut på bane. Kjøper du deg en 911 GT3 RS, bør du absolutt komme deg ut på banen.

Hva skal det koste?

Så langt har faktisk Porsche gått i kampen mot vekten i GT3 RS, at de tilbyr et lithium ion-batteri som et alternativ. Da kaster du ut det gamle startbatteriet, og på den måten sparer du vekt. Hele 10 kilo sies det å lette.

Nye Panamera er på plass i Norge - les førsteinntrykket vårt her:

Den lave framtoningen og den digre hekkspoileren av karbonfiber er de typiske kjennetegnene til nye 911 GT3 RS. Foreløpig er ikke prisene klare i Norge, men reiser du til Tyskland, så ryker du på 122 400 Euro. Det er for basismodellen. God tur!

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS