Duell Toyota Prius vs. Honda Insight: Teknisk knockout

Toyota Prius og Honda Insight tilbyr veldig mye av det samme. Vi er likevel ikke i tvil om hvilken vi ville valgt.

Honda Insight har gitt de politisk korrekte flere valgmuligheter. Oppskriften på nykommeren er hentet rett fra Toyota Prius. Et særegent design, brukbart med plass og et lavt forbruk er midt i blinken for de som ønsker å vise at de bryr seg om miljøet - uten å måtte sette igjen barna og bagasjen hjemme.

Startprisen på konkurrentene skiller 21 600 kroner. Så spørsmålet blir om du bør bruke litt ekstra på den fornya originalen, eller om du klarer du deg med kopien?

Runde 1: Kjøreglede

Toyota-Prius-kjøre (Foto: Sigmund Bade)
Toyota-Prius-kjøre (Foto: Sigmund Bade)

Selv om begge bilene kan skilte med avansert teknologi er ingen av dem kompliserte å kjøre. Du dytter girspaken i drive, parkerer venstrebeinet på fothvileren, og kjører dem som helt vanlige biler med automatgir. Faktisk preges begge av at de er svært lettkjørte. Og takket være at de legger inn en liten forsinkelse fra dine pedalsignaler til bilen begynner å akselerere, er dette biler som gir en behagelig og fin kjørestil.

Ikke for å være fordomsfull, men vi mistenker at de aller fleste hybrid-eiere er mer opptatt av å vise at de bryr seg, enn av kjøreglede. For ingen av bilene er morsomme å kjøre, men Insighten er til tider irriterende.

Den nye Priusen har fått mer krefter enn forrige utgave, og det gjør at den klarer å følge trafikkflyten uten problemer – det gjelder også på og av motorveien. Hondaen er såpass treg at det blir både bråkete og litt frustrerende når du skal kjøre fort. I bykjøring preges begge bilene av ro, men Toyotaens motor skrur seg av og på en mye mykere enn i Insight.

Fjæringskomforten skiller bilene. Her må Honda ha gått for en rimeligere løsning, for Insighten lykkes med å krenge i svingene, samtidig som den føles stumpete på dårlig landevei. Styrefølelsen er ganske lik, selv om Prius kanskje gir ørlite mer motstand i svingene.

Du venner deg til begge om du kjøper dem, men når det gjelder kjøreegenskaper er det en soleklar vinner. Toyota Prius er den eneste vi ønsker å ta med på langtur.

Toyota Prius: 4/6
Honda Insight: 2/6

Klikk her for å lese test av forrige Toyota Prius.

Runde 2: Interiør/Plass

Honda Insight har et ganske spesielt førermiljø. (Foto: Gunnar Omsted.)
Honda Insight har et ganske spesielt førermiljø. (Foto: Gunnar Omsted.)

Med forrige Prius definerte Toyota hvordan en hybridbil skal se ut. Den skal ha en aerodynamisk dråpeform, som dessverre ikke er like bra for plassutnyttelsen, og heller ikke god for oversikten. Begge har en bakrute som stjeler ekstremt mye av sikten bakover.

Toyota har likevel funnet en god og enkel løsning på hovedproblemene med formen. Den nye Priusen har rett og slett vokst seg ganske stor, mens Insight er en fysisk mindre bil. Det merkes godt. Spesielt bakseteplassen er to forskjellige verdener.

I Honda Insight bærer alle over 180 cm taket som en hatt, og når du snur hodet for å nyte utsikt ser du like mye vinduskarm som vakker natur. Toyota har ordnet litt med taklinjen i forhold til forrige generasjon, så her kan til og med voksne personer finne seg godt til rette.

Med setene oppslåtte er bagasjeplassen henholdsvis 445 og 408 liter, men på begge bilene er det enkelt å slå ned baksetene og få flatt gulv.

Finish og design er ulikt. Når du setter deg rett frå Prius til Insight føles interiøret mer lekent, men mindre eksklusivt og helstøpt. I Hondaen belønnes du med digitale trær og pokaler når du kjører pent, i Priusen er alt mer kjølig og analytisk. Toyotaen har head up display, mens Honda har plassert et digitalt speedometer så nærme frontruta at det nesten fungerer på samme måte.

Interiøret i Prius tiltaler oss mer, og plassen er bedre. Så dette er en enkel seier til Toyota.

Toyota Prius: 4/6
Honda Insight: 3/6

Trenger du mer plass? Les test av Toyota Avensis her.

Runde 3: Motor

Insight drives først og fremst av en 1,3-liters bensinmotor. (Foto: Gunnar Omsted)
Insight drives først og fremst av en 1,3-liters bensinmotor. (Foto: Gunnar Omsted)

Toyota Prius har en dyrere og mer avansert drivlinje. Den kan kjøre på elmotor-alene og tar god vare på bremseenergien. Insight har et enklere system, og dette er noe av hovegrunnen til at prisen er lavere. Med denne bilen ønsket de ikke nødvendigvis å lage den beste hybriden på markedet, de ønsket å lage en hybrid mange har råd til.

Bensinmotorene er på henholdsvis 1,8- og 1,3-liter, de yter 99 og 88 hestekrefter. Når motorene jobber sammen med elmotoren økes de totale kreftene til henholdsvis 136 og 98 hk. og det merkes at Prius er sterkere. 0-100 km/t skal gå på 10,4 mot 12,5 sekunder. Tallene er litt optimistiske, men det er ikke noe tvil om at Toyotaen føles sprekere.

Begge har en såkalt CVT – trinnløs girkasse. Det betyr at motoren søker maks effekt ved å gå rett opp til mest effektivt turtall. I praksis merker du det ved litt masing når du akselerer og en utrolig ro når du ikke trenger å bruke gassen.

Toyota Prius: 5/6
Honda Insight: 3/6

Runde 4: Design

Honda Insight er som snytt ut av Toyota Prius. (Foto: Sigmund Bade)
Honda Insight er som snytt ut av Toyota Prius. (Foto: Sigmund Bade)

Designmessig er det egentlig for få forskjeller til å kåre en vinner. Men siden Honda har kopiert Toyota gir vi Prius en knepen seier. Det som skiller bilene fra hverandre er lyktene – der liker vi Hondas tolkning best, og interiøret – og der liker vi Toyotaen best.

Ellers ser de akkurat slik en hybrid skal. Kundene ønsker å vise omverden hva de kjører, og da er penere former utelukket. Men vi synes samtlige av de andre Toyota og Honda-modellene ser bedre ut.

Toyota Prius: 3/6
Honda Insight: 2/6

Ønsker du et sprekere design? Les test av Honda Civic her.

Runde 5: Miljø/Økonomi

Insight har lavere pris, men siden forbruket og utslippet ikke er lavt nok må vi gi Prius seieren også her. Vi synes ikke noe om å kjøpe en bil som bare ser miljøvennlig ut – uten faktisk å være det. Det er stor forskjell på et CO2-utslipp på 101 og 89 g/km. I alle fall siden det er lettere å kjøre Priusen pent og pyntelig – noe som gjør at tallene er mye mer oppnåelige i den virkelige verden.

Utstyret har fornuftige priser i begge bilene, og det går i pakker. Verditapet er ikke blant de verste og siden verken Honda eller Toyota tåler tanken på å gi hybridbilene et dårlig rykte, kan du regne med et problemfritt bilhold.

Toyota Prius 5/6
Honda Insight 4/6

Visste du at du får brukt Prius fra 100 000 kroner?

Konklusjon

Toyota Prius har både blitt større og renere siden forrige generasjon. (Foto: Gunnar Omsted)
Toyota Prius har både blitt større og renere siden forrige generasjon. (Foto: Gunnar Omsted)

Det er egentlig ingen tvil. Toyota Prius er rett og slett en klasse over Honda Insight – både når det gjelder plass, ytelser og følelse. Da er det egentlig helt greit at må du betale mer. Det er verdt det.

Det er mulig du kommer til å fremstå som en miljøforkjemper i begge bilene – men kjennere kommer til å gjennomskue deg hvis du velger Honda Insight. Det finnes nemlig dieselbiler som er i nærheten av utslippet – Toyota Prius er derimot i en helt egen liga for en bil i denne størrelsen.

Toyota Prius 5/6
Honda Insight 3/6

Vil du vite mer om hva Broom synes om Toyota Prius. Klikk her.

Toyota Prius har et mer avansert hybridsystem enn Honda Insight. (Foto: Gunnar Omsted)
Toyota Prius har et mer avansert hybridsystem enn Honda Insight. (Foto: Gunnar Omsted)
Forskjellene ligger mer på innsiden enn utenpå. (Foto: Gunnar Omsted)
Forskjellene ligger mer på innsiden enn utenpå. (Foto: Gunnar Omsted)
Honda ot Toyota har valgt to ulike design på baklyktene. (Foto: Sigmund Bade)
Honda ot Toyota har valgt to ulike design på baklyktene. (Foto: Sigmund Bade)
Honda Insight. (Foto: Gunnar Omsted)
Honda Insight. (Foto: Gunnar Omsted)
Noen estetisk skjønnhet er det fortsatt ikke, men nå klarer Prius i det minste å komme seg opp bakker uten å slite. (Foto: Gunnar Omsted)
Noen estetisk skjønnhet er det fortsatt ikke, men nå klarer Prius i det minste å komme seg opp bakker uten å slite. (Foto: Gunnar Omsted)
Du blir belønnet med planter i displayet hvis du kjører økonomisk. (Foto: Gunnar Omsted)
Du blir belønnet med planter i displayet hvis du kjører økonomisk. (Foto: Gunnar Omsted)
Hvis du kikker nøye etter ser du Head Up dislpayet som er standard på alle Prius utgavene. (Foto: Gunnar Omsted)
Hvis du kikker nøye etter ser du Head Up dislpayet som er standard på alle Prius utgavene. (Foto: Gunnar Omsted)
Fokus på sikkerhet har tvunget designerne til å lage mikroskopiske dørlommer. Heldigvis har de fått plass til alternative oppbevaringsrom. (Foto: Gunnar Omsted)
Fokus på sikkerhet har tvunget designerne til å lage mikroskopiske dørlommer. Heldigvis har de fått plass til alternative oppbevaringsrom. (Foto: Gunnar Omsted)
Spesielt økt takhøyde gjør at komforten har blitt mye bedre for passasjerene. (Foto: Gunnar Omsted)
Spesielt økt takhøyde gjør at komforten har blitt mye bedre for passasjerene. (Foto: Gunnar Omsted)
I Honda Insight er det vesentlig mindre plass. (Foto: Gunnar Omsted)
I Honda Insight er det vesentlig mindre plass. (Foto: Gunnar Omsted)
Det er mer plass i hybrider enn du tror. Vi hadde ingen problemer med å få fire golfbager inn i bagasjerommet som rommer 445 liter. (Foto: Grunnar Omsted)
Det er mer plass i hybrider enn du tror. Vi hadde ingen problemer med å få fire golfbager inn i bagasjerommet som rommer 445 liter. (Foto: Grunnar Omsted)
I både Insight er det lett å slå ned baksetene, og du finner et ekstra rom under bagasjeromsgulvet. (Foto: Gunnar Omsted)
I både Insight er det lett å slå ned baksetene, og du finner et ekstra rom under bagasjeromsgulvet. (Foto: Gunnar Omsted)